23948sdkhjf

Sådan må du prismarkedsføre dit fyrværkeri

Den korte salgsperiode har hidtil betydet, at forhandlerne ikke kunne anvende mængderabatter og pakketilbud, men dette er nu løst.
Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring blev opdateret 1. september 2017, og blandt de nye tiltag er en lempelse for prismarkedsføring af mængderabatter og pakketilbud på fyrværkeri.

Det fortæller Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring
Det følger af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, at en sæsonvare skal være solgt til normalprisen i 4 sammenhængende uger op til prisnedsættelsen, hvis man reklamerer med besparelser (”4 ugers-reglen”).

Men fordi fyrværkeri kun må sælges i en meget kort periode, finder Forbrugerombudsmanden ikke, at det er vildledende at sælge fyrværkeri med mængderabat eller som pakketilbud.

Virksomheder må derfor godt sælge ”ét batteri 400 kr. – tre for 1.000 kr., spar 200 kr.” eller ”to batterier, fem raketter og tyve heksehyl” til én samlet pris, der er lavere end den, man skal betale, hvis produkterne blev købt hver for sig.

Det forudsætter dog, at virksomhederne samtidig giver kunderne mulighed for at købe de produkter, der indgår i mængdetilbuddene og pakketilbuddene enkeltvis / hver for sig.

Prissammenligninger på enkelte fyrværkerivarer er ikke muligt
Udover mængderabatter og pakketilbud, er det ikke muligt at lave prismarkedsføring, hvor man sammenligner med tidligere egne priser på fyrværkeri, da normalprisperioden på 4 uger ikke kan opfyldes.

Læs Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09