23948sdkhjf

- Tænk dig om på Black Friday

Forbrugerøkonom maner til besindigheder og minder forbrugerne om at huske fornuften på den store udsalgsdag.

Fredag i denne uge rammer det amerikanske fænomen Black Friday endnu engang de danske butikker, og ifølge forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen er vanskeligt for den menneskelige psyke at modstå en så kortvarig og intens prisfest, skriver ritzau.

- Der findes et begreb, der hedder tabsaversion. Det går ud på, at vi hader at tabe penge. Og for nogen kan det føles som om, at man netop taber penge, hvis man ikke udnytter de gode tilbud, siger forbrugerøkonomen.

Hun råder forbrugerne til at bruge sin sunde fornuft og kritiske sans.

- Det har vist sig, at nogle af de tilbud, man bliver stillet i udsigt, ikke er ægte, fordi varen har kunnet fås billigere tidligere. Derfor skal man have sin kritiske sans med hjemmefra, så psykologien ikke driver af med os, siger Ann Lehmann Erichsen til ritzau.

17 procent af de voksne danskere shoppede på Black Friday sidste år, mens 42 procent planlægger at gøre det i år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093