Ny, ambitiøs spiller udfordrer vinmarkedet
Vinmatch.dk klar med nytænkning og online smagstest
Mens mange vinhandlere på nettet alene konkurrerer på sortimentsstørrelse og pris, er Vinmatch.dk klar med et helt nyt koncept, der gør det muligt for enhver at finde og købe vine, der passer til ens smag – vel at mærke uden at behøve at smage først.
- Vi har udviklet en online smagstest, der kan afdække et menneskes helt personlige smag, og på basis af denne smagsprofil præsenterer Vinmatch.dk et udvalg af matchende vine fra webshoppens store katalog på mere end 900 vine.
- Det kan vi gøre, fordi vi har bedømt og klassificeret samtlige af vores vine ud fra vores smagshjul, der bygger på internationalt anerkendte standarder til klassifikation og beskrivelse af vine. Vi matcher kort sagt kundernes individuelle præferencer med de enkelte vines karakteristika, fortæller direktør Poul Bernd, der har udviklet forretningskonceptet sammen med Peter Rasmussen, sommelier og vinhandler gennem 20 år.
- Virtuel sommelier
Konceptet gør ifølge Poul Bernd Vinmatch.dk’s online smagstest til en kyndig guide og ”virtuel sommelier” for dem, der gerne vil købe god vin på nettet, men ikke kan sætte ord på deres vinsmag.
- Smag er nemlig en oplevelse af sanser i mund, svælg og næse – ikke et vindistrikt, en årgang eller en druesort, som ellers ofte er det, man på nettet kan vælge vin ud fra. Det kan være svært at finde den vin, man kan lide, hvis man ikke kender eller ikke kan sætte ord på sin vinsmag, siger han.
Vinmatch.dk tilbyder p.t. vine fra 75 vindistrikter i de 14 vigtigste vinlande.
Den vinfaglige ekspertise i Vinmatch ligger hos sommelier Peter Rasmussen, der har smagt og bedømt alle 900 vine på Vinmatch.dk. Det er sket ud fra Vinmatch.dk’s eget ”smagshjul”, som bygger på internationalt anerkendte aromahjul, der bruges til at beskrive en vins smag. Blandt de faktorer, der bedømmer rødvine, er frugt/modenhed og syre/tannin, mens hvidvine blandt andet bedømmes ud fra elegant/frugtig og mineralsk/blødt.
I udviklingen af smagstesten er der lagt vægt på, at den skal være relevant og forståelige for alle mennesker – uanset hvor meget eller hvor lidt de kender til vin.
- Derfor undlader vi i smagstesten at bruge vinverdenens fagsprog. I stedet stiller vi en lang række spørgsmål om smage og lugte, som alle kender fra hverdagen og andre sammenhænge. Med disse svar er det muligt at tegne et klart billede af den enkeltes smagsprofil, fortæller Peter Rasmussen.
Ambitionen er, at Vinmatch.dk når op på at kunne tilbyde 2.000 vine i løbet af 2018.