23948sdkhjf

Netto laver kampagne mod salg af tobak og alkohol til mindreårige

Netto ønsker at skabe en ny ID-kultur med kampagnen TJEK!
Netto har siden i sommer arbejdet på en landsdækkende kampagne, der er rettet mod samtlige medarbejdere og Nettos kunder. Kampagnen skal være med til at skabe en ny kultur, hvor det at spørge om ID bliver en naturlig del af købssituationen. Stikprøver viser, at samtlige butikskæder i detailhandlen har udfordringer med at håndhæve loven om tjek af ID ved køb af tobak og alkohol. Desværre også Netto.

Brian Seemann Broe, Landedirektør i Netto: "Vi ønsker at bidrage til en ny ID-kultur i Danmark. TJEK! skal på den ene side gøre Nettos medarbejdere bedre rustet til at spørge hver gang, de er det mindste i tvivl om alder. På den anden side skal den skabe forståelse blandt kunderne for, hvorfor de bliver stillet spørgsmålet om ID."

Dialog om ID-kultur
Formålet med TJEK! er at skabe en fælles forståelse for, hvorfor spørgsmålet om ID bliver stillet og at rykke både kassemedarbejdere og kunder tættere sammen om missionen: At ingen mindreårige skal forlade en Netto-butik med varer, de ikke er gamle nok til at købe.

For at kickstarte den nødvendige dialog inviterer Netto kunderne med om bag kassen og til at gætte en alder. Det sker via en online-test, hvor du ser billeder af unge danskere i forskellige aldre, som du skal prøve at gætte den præcise alder på. Det er nemlig svært at gætte folks alder. Og der skal være en forståelse for, at kassemedarbejderne spørger, når de er i tvivl. Tjek testen ud på: www.netto.dk/tjek

Om kampagnen
Kampagnen kører fra 14. oktober til 30. november. Den interne kampagne kører allerede i Netto blandt medarbejderne og sætter fokus på nødvendigheden i at spørge om ID. Kampagnen bygger ovenpå andre indsatser som bl.a. træning af nye medarbejdere i butikkernes kassereglement samt tekniske løsninger i alle kasseapparater, hvor ekspedienten bliver bedt om at spørge om ID, når der bliver scannet alkohol eller tobak ind.

Bred indsats mod salg af tobak til unge
Målet med at ændre den danske ID-kultur skal løftes i fællesskab - det er ikke noget Netto kan lykkes med alene. Derfor hilser Nettos Landedirektør Brian Seemann Broe Københavns Kommunes nye kampagne 'Vis ID' velkommen. Kampagnen skal nå unge på 13-17 år, der endnu ikke er gamle nok til at købe tobak. Hovedbudskabet er, at det er naturligt at blive spurgt om ID, og de unge opfordres til at komme med bud på, hvordan man kan spørge om ID på 'den fede måde'!

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047