'Man skal være meget stædig for at være som os'
Kontoret bag en lukket dør er også en legestue for ejerens og kontorpersonalets hunde, og i forhallen hænger et kæmpemaleri med kraftfulde sprøjt og stænk, som nu afdøde Jens Jørgen Thorsen malede lige på stedet, mens han hældte maling i en trumpet, blæste og flåede sine egne bukser itu.
Ja, de gør, hvad der passer dem hos Selta i Viborg. Byens store møbelvarehus i den vestlige udkant. Måske er der ikke kunst og spræl nok i husets personale. Men så ringer de bare efter nogen.
Med et varehus på en øde mark var det faktisk Selta, der i 1976 grundlagde hele Bilka- og Storcenterområdet. Kåre Rahbek Christensens far, Palle gjorde, da han flyttede sin møbelforretning ud af bymidten.
- Han havde set svenskere stå i kø om morgenen for at vente på, at noget, der hed Ikea skulle åbne. Så tænkte han, at det kan man også i Viborg, siger Kåre Rahbek Christensen, andengenerationsejer af Selta.
Nu kom jeg klokken 10 og var den eneste.
- Hæ, så er du kommet på en lidt dårlig dag, klukker han prompte retur.
Selta var faktisk en del af Idemøbler-kæden indtil årtusindskiftet. Så hoppede Selta ud med begge ben på én gang. Og har ikke fortrudt det siden.
Seltas størrelse på 16.000 kvadratmeter er for stort til den kæde, mener Kåre Rahbek Christensen, og ejerfamilien følte, at Idemøbler ville spærre Selta inde i et distrikt, der var for lille. Et distrikt, man helst ikke måtte rette sin markedsføring ud af.
- Men Selta er for lille til kun at kunne leve af Viborg, så vi blev os selv, og det er vi glade for.
Det har betydet, at Selta har kunnet gå nogle helt andre vegne og gået en vej, som man aldrig kunne gøre som kædeafhængig butik. Men også ulemper. For træder man ud, giver man afkald på nemhed. Nemhed i indkøbsfasen. Nemhed med IT. Nemhed med markedsføring.
- Pludselig skulle vi gøre alting selv. Vi starter hver gang fra Adam og Eva, køber selv ind og sender selv annoncer ud. Det betyder også, at vi kan sælge præcis det, vi vil. Hvis der er kunder, der spørger efter et møbel, så ringer vi og skaffer det.
Friheden har betydet, at Selta har kunnet brede sig fra det lavpris- og midtersegment, der var hele udgangspunktet i 1976. Og har tilføjet en "hvid etage". En afdeling for klassisk dansk design i højere prislag.
Både på lav- og højprissegmentet skal Selta leve af at være det store varehus. Af volumen.
Bestiller man nok ad gangen, får man det til indkøbspriser, som gør videresalget konkurrencedygtigt. Både på web og i butik.
Seneste resultat viste et overskud på cirka en halv million kroner og på godt én million kroner, hvis man regner begge associerede selskaber med. Kåre Rahbek Christensen er ikke selv for tilfreds.
- Vi laver ikke resultater for andre end os selv. Så vi kunne være tilfredse, hvis vi ville.
For nylig skrev Wood Supply om Erling Christensen i Nordjylland, som er uafhængig. Han har lidt færre kvadratmeter end Selta. Men med overskud på endnu flere millioner.
- Han er fantastisk dygtig til det, han gør. Og så har han en god position deroppe. Vi har selv Ilva, der ligger 100 meter herfra. De er i en koncern, som kan tåle at tabe 100 millioner om året. Så ser man på den konkurrence, så gør vi det fint. Men selvfølgelig skal vi tjene mere, og vi kan også mærke, at tiden er med os.
Kåre Rahbek Christensen fortæller, at især unikke indslag er det, der skal løfte indtjeningen.
- Priserne på almindelige møbler er jo gennemsigtige i dag. Så vi går efter oplevelser og efter unika, som der kan være højere avancer i, men det er ikke kun for avancernes skyld. Vi vil også gerne gøre det til en oplevelse at komme i Selta. Det er mest derfor.
Det var omtrent derfor, Jens Jørgen Thorsen for mange år tilbage stillede sig op på et bjerg af paller og malede indgangsværket til kundernes udelte moro.
Selta holder også inspirationsdage og har flere gange inviteret auktionshuset Laurtiz, så kunderne kan tage ejendele med og få dem professionelt vurderet.