23948sdkhjf

Tilbudsaviserne er historisk tykke

Der dumper reklamer ind ad brevsprækken i sådan en mængde, at det svarer til en voksens kvindes vægt.
Kilovis af reklameaviser bliver omdelt til danske husstande. Det er ukendt, præcis hvor mange der modtager tilbudsaviserne, men Coop alene bruger millioner af kroner på tryk og distribution.

Få et indblik i de store mængder af tilbudsaviser:
* Husstande, der ikke er frameldt reklamer, modtager mellem 60 og 65 kilo reklamer hvert år. Til sammenligning vejer en voksen kvinde i gennemsnit 68 kilo.

* De tykkeste tilbuds-moppedrenge i 2016 dumpede ind ad døren fra Bilka, der hører under Dansk Supermarked. De tilmeldte hustande modtog hver 6384 siders tilbudsavis. Andenpladsen på 4196 sider gik til Føtex fra samme koncern, mens Coops Kvickly fik en tredjeplads med 2744 siders tryk med dagligvaretilbud.

* Tilbudsaviserne har siden første kvartal 2016 fået 1,6 procent flere sider. Fra 2015 til 2016 blev antallet af sider øget med 3,2 procent.

* 56 procent af danskerne læser tilbudsaviser.

* 48 procent søger efter tilbud på dagligvarer på internettet.

* 7 procent af danskerne siger, at de ikke kigger efter tilbud, når de køber dagligvarer.

* Alle aldersgrupper læser tilbudsaviser, og alderen spiller ikke nogen stor rolle i antallet af læsere af reklamematerialet.

* Man skal aktivt framelde sig reklamer, hvis man ikke ønsker at modtage dem. For at gøre det skal man enten forbi posthuset, postnord.dk eller borger.dk.

* Ud over at framelde sig selve ordningen skal man også sætte et klistermærke med "Reklamer nej tak" op på sin postkasse. Klistermærket bliver sendt med posten.

* Der findes forskellige ordninger med hensyn til reklamer. Man kan sørge for kun at framelde sig reklamer, at framelde sig både reklamer og gratisaviser, eller også kan man vælge "NejTak+"-ordningen, hvor man selv udvælger, hvilke tilbudsaviser man ønsker at modtage.

* Supermarkedskoncernen Coop har en aftale om tryk og distribution af tilbudsaviser indtil 2020. De satser på ikke at forlænge aftalen. Dansk Supermarked Group har ingen planer om at stoppe distributionen.
Kilder: Deloitte, avisen.dk, politiken.dk, minetilbud.dk, dhblad.dk og si-folkesundhed.dk
/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063