23948sdkhjf

Svensk minister er klar til postskilsmisse fra Danmark

Sveriges erhvervsminister, Mikael Damberg, afviser ikke, at det dansk-svenske postsamarbejde kan ophøre.
Fremtiden for den økonomisk plagede postvirksomhed PostNord kan ende med at fortsætte på to selvstændige ben - et dansk og et svensk.

Den svenske erhvervsminister, socialdemokraten Mikael Damberg, siger i hvert fald i et interview med avisen Expressen, at det dansk-svenske postsamarbejde kan slutte, hvis danskerne er med på idéen.

- Jeg udelukker ikke noget alternativ. Min prioritet er, at den svenske postforretning skal fungere og holde en høj kvalitet.

- I den aktionæroverenskomst, der er indgået mellem Sverige og Danmark, står det til gengæld tydeligt, at begge parter skal være enige, hvis man skal lave store forandringer i virksomheden.

- Så alt bygger i givet fald på, at danskerne har samme indstilling, siger han til avisen.

PostNord opstod, da det danske og svenske postvæsen fusionerede tilbage i 2009.

Sverige ejer 60 procent af selskabet, og Danmark ejer de resterende 40 procent.

Mikael Damberg ærgrer sig i dag over den daværende svenske erhvervsminister Maud Olofssons accept af konstruktionen.

- Sverige bærer 60 procent af risikoen, men har kun 50 procents indflydelse.

- Det er en meget mærkelig konstruktion, som ikke tog højde for de problemer, som danskerne har nu, siger han med henvisning til, at det hovedsageligt er den danske forretning, der er skyld i PostNords underskud.

Samtidig er en betydelig af PostNords danske medarbejdere ansat på en tjenestemandskontrakt, som sikrer dem tre års løn ved en fyring.

PostNords regnskab for første halvår af 2017 viste et underskud på 750 millioner svenske kroner i PostNord Danmark.

Underskuddet skyldes i høj grad, at mængden af breve er faldet med 80 procent siden årtusindskiftet og med 23 procent på et år.

PostNord har fremlagt en redningspakke, der skal reducere driftsomkostningerne og vil koste 2,3 milliarder kroner.

Pengene skal blandt andet gå til fratrædelsesordninger til op mod 4000 medarbejdere.

Planen er dog ikke vedtaget endnu, fordi de danske og svenske ejere skændes om, hvem der skal betale hvor meget af regningen.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.091