Onlinesalg af børnetøj lukker butikker på stribe
Det er efterhånden svært at finde en fysisk butik, der sælger børnetøj.
- En stor del af de små butikker forsvinder i øjeblikket. Børnefamilier, som typisk har en travl hverdag, vil gerne shoppe på nettet i stedet for at bruge tid på at gå i butikker, siger direktør i brancheforeningen Dansk Mode og Textil, Michael Hillmose til DR P4 Midt & Vest .
En udvikling, som børnetøjsproducenten Brands4Kids i Herning, der producerer mærker som Pippi og Celavi, kan mærke. På fire år har virksomheden mistet 200 fysiske butikker som kunder.
Udfordringen for de fysiske butikker er at tjene penge nok. Når nettet kan tilbyde et større udvalg og for forholdsvis små penge sende varer ud over hele landet, har forbrugeren i f.eks. Thyborøn samme muligheder som forbrugeren i København.
Hos brancheforeningen Dansk Mode og Textil tror direktør Michael Hillmose, at udviklingen i børnetøjsbranchen er en forløber for hvad der også vil ske på voksentøjsmarkedet.
- Vi vil se færre små uafhængige butikker og større webshops, siger han.
Under hver 10. stykke tøj solgt i Danmark er børnetøj.