Ny Coop-strategi flugter med trang til det individuelle
Ekspert i forbrug og detailhandel ser fordele i Coops kommende strategi om at reducere antallet af kæder.
Samtidig vil man give butikkerne større mulighed for at tilpasse sortimentet til lokale forhold, frem for at alle butikker skal føre de samme varer.
Og det er et klogt træk, mener forbrugs- og detailhandelsekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.
- Tidligere efterspurgte forbrugerne de store brands og ville havde det, de andre havde. Men i dag er det blevet meget mere individuelt.
- Vi vil gerne have noget, der er specielt, og vi vil gerne føle, at vi er noget specielt.
- Derfor er der opstået et marked for butikker med deres egne sortimenter, siger hun.
Dorte Wimmer ser også et stort besparelsespotentiale i kun at skulle holde gang i et enkelt brand frem for en hel flok, fordi man eksempelvis skal bruge færre ressourcer på tilbudsaviser og tv-reklamer.
Samtidig vil Coop kunne spare på huslejekontoen, fordi butikker nogle steder ligger tæt op ad hinanden.
Der vil man kunne slå eksempelvis en Fakta og en Kvickly sammen til én butik eller nedlægge den ene.
- Og det kan formentlig ske, uden at forbrugerne af den grund får meget længere til et supermarked.
- Vi danskere er blandt dem i verden, der har flest dagligvarebutikker pr. indbygger, siger Dorte Wimmer.
Hun er dog spændt på, hvordan Coop vil forsøge at appellere til alle grupper af forbrugere.
- De skal både føre mærkevarer, men skal samtidig også have noget til dem, der typisk vælger lavprisbutikkerne. Ellers risikerer de at tabe en masse kunder til Netto eller Rema 1000, siger hun.
Coops nye butiksstruktur bliver beskrevet i en strategi for de kommende tre år, som endnu ikke er vedtaget, men skal gælde fra 1. januar.
/ritzau/