Danske netbutikker mister millioner til svindlere
Over halvdelen af de danske netbutikker er i 2017 blevet udsat for svindel.
Danske og udenlandske svindlere har i stigende grad byttet brækjern ud med mus og stjålne kortoplysninger, som de dagligt forsøger at snyde netbutikkerne med.
Og ofte lykkes de med deres mission, skriver FDIH i en pressemeddelelse.
6 ud af 10 netbutikker svarer således i en ny undersøgelse, at de er blevet ramt af svindel i 2017.
Og selvom netbutikkerne gør, hvad de kan for at spotte og stoppe svindlerne, så mister de hver måned i gennemsnit 36.491 kr. om måneden til svindlerne. Dertil bruger netbutikkerne i gennemsnit yderligere 8.066 kr. om måneden på at forebygge og spotte svindel.
- Det er et stort problem for netbutikkerne, som udover at miste penge til svindlerne også bruger mange kræfter og penge på at forebygge svindel. De ressourcer kunne i stedet bruges på at udvikle virksomheden og dermed stå stærkere i den globale konkurrence. Derfor er det vigtigt, at problemet bliver prioriteret af alle relevante parter, siger Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, der står bag undersøgelsen.
FDIHs undersøgelse viser også, at det er stort set risikofrit for svindlerne at forsøge at snyde på nettet.
7 ud af 10 svindelramte netbutikker har anmeldt svindlen til politiet, men kun 6 % mener, at politiet har kompetencerne til at tage sig af sagerne.
Halvdelen mener, at politiet indsats var begrænset, og at det er spild af tid at anmelde sagerne til politiet.
I FDIH er Niels Ralund bekymret over, at politiet tilsyneladende ikke har ressourcerne til at bekæmpe svindlerne:
- Hver tredje netbutik anmelder ikke svindel, fordi det er for besværligt, og fordi de har dårlige erfaringer med politiets arbejde. Det forstår vi desværre godt, for når politiet på trods af tydelige beviser ikke kan løfte sager mod storsvindlere, er det svært at bevare troen på, at det nytter noget at anmelde det.