Salg af fairtrade stiger kraftigt
Store supermarkedskæder melder om tocifrede væksttal.
Ifølge organisationen Fairtrade steg salget af Fairtrade-produkter herhjemme med estimeret 17 pct. i 2016 til cirka 868 mio. kr., hvor væksten i 2015 var på 9 pct. med en detailhandelsomsætning på cirka 742 mio. kr.
Det skriver Dansk Handelsblad.
Samlet betyder det, at hver dansker bruger 20 kr. mere på Fairtrade om året, så forbruget nu er på 151 kr.
Ifølge forbrugerekspert Anna Glad er Think Global Act Local kendetegnende for nutidens politisk bevidste forbrugere.
– Den lokale trend har også godt fat i de politiske bevidste forbrugere i disse år. Men på den stribe af produkter fra udlandet som eksempelvis bananer, chokolade og kaffe, som vi nødigt vil undvære, uanset hvor gode vores klimaintentioner er, så er det meningsfyldt, at der i det mindste knytter sig en social og økonomisk bæredygtighed til produkterne, forklarer hun.
Læs mere hos Dansk Handelsblad .