Postnord og L'Easy skraber bunden
En ny imagemåling af landets største selskaber placerer Postnord og L'easy som bundpropper. Familieejede koncerner som Lego, Danfoss og Grundfos tager topplaceringerne.
Således indtager selskabet - sammen med detailkoncernen L'Easy - en klar bundplacering i en ny stor måling af 100 af landets største selskabers image, som konsulenthuset Caliber har foretaget blandt 4.800 danskere.
Det skriver Finans.
- Det er super utilfredsstillende at ligge dernede. Det er noget, vi tager ret alvorligt, siger Postnords adm. direktør, Peter Kjær Jensen.
Ifølge Shahar Silbershatz, adm. direktør i Caliber, flugter Postnords dårlige placering med, hvad man ser i andre lande, hvor store statslige selskaber ikke er særlig vellidte i befolkningen.
Men den seneste tids medieomtale af koncernens økonomiske problemer har forstærket den negative opfattelse, påpeger han.
Silbershatz mener virksomheder generelt er blevet mere følsomme over for befolkningens holdninger.
- Tager man i betragtning, hvor hurtigt den offentlige opinion kan skifte, er virksomhederne nødt til at gå mere op i, hvordan deres ageren påvirker offentligheden, siger Shahar Silbershatz.
Ifølge Anthony Aconis, partner og direktør i marketingbureauet Fireball, kan L'Easys dårlige placering skyldes, at virksomheden opfattes som tilhørende "brugtvognsforhandlerkategorien".
- L’Easy handler om slagtilbud, nulrenter, lave afdrag og alt muligt andet, der lugter for meget af hurtige penge og masser af ord med småt, man glemmer at læse. For meget sms-lån og luksusfælden. Det vækker hurtigt usikkerheden og derfor mistilliden, vurderer Anthony Aconis.
L'easys egne målinger harmonerer ikke med undersøgelsens.
- er naturligvis kede af undersøgelsens resultat, men vi kan slet ikke genkende billedet. Vi måler løbende på flere parametre bl.a. på kundetilfredsheden, som er høj på alle de markeder, hvor vi befinder os, skriver L'Easys adm. direktør, Peter Schou Jørgensen, i en mail til Finans.
Blandt målingens topscorere ligger store, privatejede danske koncerner som Lego, Danfoss, Grundfos og Ecco, men ifølge Mike Rocha, global direktør for brand valuation i det internationale konsulentfirma Interbrand, er befolkningens holdning dog ikke nødvendigvis udslagsgivende for, om en virksomhed er succcesfuld.
- Det kan ikke skade at være vellidt, men det er ikke tilstrækkeligt. Det vigtigste for et brand er at udgøre en klar værdi for brugeren og levere varen på det mål, siger Mike Rocha.
Flere økonomisk meget succesfulde virksomheder, herunder flere af landets største banker, ligger langt nede på Calibers liste.