23948sdkhjf

Forbrugsvækst i Europa for tredje år i træk

Danmark ligger i den lave ende på vækst - men er langt fremme på nethandel.
Det centrale London er markedsleder i europæisk detailhandel. Her åbner flest butikker og kunderne bruger flere penge i high street butikker, hvor markedslejen er steget 48 pct. (Bond Street) i 2016.

Til sammenligning er den kun steget 3 pct. i København. Til gengæld har København en meget høj andel af forbrugere, der handler på nettet, ifølge ny rapport fra Colliers International.

Colliers International EMEA har bl.a. kortlagt væksten i forbruget. København ligger i den lave ende med en vækst på 0,9 pct.

Rapporten konkluderer, at forbrugernes adfærd i 2017 naturligvis vil påvirkes af købekraften.

Derudover er det øget fokus på etik og miljø, samt den hurtige teknologiske udvikling, der vil præge forbrugernes valg.

København på niveau med London på andelen af e-buyers
I forhold til teknologiske løsninger, e-handel, mobilepay og kontaktløs betaling er Danmark langt fremme.

I Danmark oplever Colliers, at konkurrencen stadig er benhård i detailhandelen, og derfor kommer det ikke som nogen overraskelse, at Danmark er i den lave ende, hvad angår vækst.

- Vi får flere og flere meldinger, både fra enkeltstående butikker og kæder – uafhængigt af hinanden, hvor de taler om omsætningsfald i de fysiske butikker, udtaler Torben Klitgaard, erhvervsmægler Colliers International og fortsætter:

- Der optimeres på driften, og vi oplever, at lejemål uden spildplads, herunder 1. sale og kældre, er det, der er størst efterspørgsel på. På den måde kan butikkerne opnå et minimum af bemanding og svind. Vi oplever også mange, der vil genforhandle lejevilkår, og vi ser en tendens til, at butikkerne enten lukker eller forsøger en relokering, siger han.

I Danmark har vi i øjeblikket 120 butikscentre, inkl. stormagasinerne.

Det oplyser Institut for Center-Planlægning (ICP), der påpeger, at der er en sammenhæng mellem udviklingen i e-handel og udviklingen for shoppingcentrene.

Omsætningsudviklingen i centrene i Danmark er lidt blandet. Generelt er det de største, der gør det bedst, bl.a. fordi de har et bedre udbud.

- I Danmark udgør e-handel 20 pct. på udvalgsvarer. Det har den konsekvens, at når forbrugerne skal handle i de fysiske butikker, så skal der være et godt og varieret udbud, og det skal være en oplevelse at shoppe, siger direktør Per Nyborg, ICP og uddyber:

- Vi har set en udvikling i centrene mod flere aktiviteter og servicefunktioner, en udvikling, der forstærkes i disse år. Særligt inden for food and beverage oprustes der ude i centrene. Tidligere var det fast food, der prægede udbuddet, men nu er der flere spisesteder, hvor kvaliteten er højere, siger Per Nyborg og fremhæver de såkaldte Gastropubs, hvor Loft GastroGrill i Fields er et eksempel på en ny restauranttype, der har stor succes.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105