23948sdkhjf

Salg af detailpakket svinekød i Kina giver travlhed i Ringsted

Danish Crowns salg af detailpakket svinekød i Kina rykker nu for alvor, og medarbejderne på Danish Crown i Ringsted må tage weekenden i brug for at leve op til efterspørgslen.

Sidste regnskabsår udgjorde Danish Crowns salg hele 21 procent af den samlede danske vareeksport til Kina. Indtil nu har bulk-varer udgjort langt den største del af mængderne til riget i midten, men nu rykker salget af detailpakkede produkter også.

- Kineserne slagter færre grise selv, og vi øger lige nu vores tilførsler til Kina, fordi de løbende efterspørger andre produkttyper, end vi hidtil har leveret, siger Arnth Henriksen, Manager Export i Danish Crown.

- Vi mærker blandt andet en støt stigende interesse for vores detailpakkede produkter, som produceres på fabrikken i Ringsted. Markedet i Hong Kong har hidtil aftaget de største mængder, men nu er det kinesiske fastland også kommet med på vognen, siger Arnth Henriksen.

De løber stærkt i Ringsted

Salget af detailpakkede produkter til Kina udgør en bred palet af alle udskæringer fra grisen – for eksempel slicede kamme, brystflæsk i skiver, ribs, kamben, skanker, mørbrad i bøffer og som hele mørbrad samt Tender Pork produkter til Hong Kong.

Det passer perfekt ind i Danish Crowns strategi for Kina og planerne om at bruge en særlig afdeling – internt navngivet ”Fabrik 3” i Ringsted – som spydspids for udviklingen af nye produkter til det kinesiske detailmarked.

Afdelingen har hidtil primært leveret detailprodukter til det japanske marked, men lige nu har afdelingen også usædvanligt travlt med at servicere kinesiske kunder.

- Salget til Hong Kong af detailpakkede produkter er lige nu flyvende. Medarbejderne på fabrikken i Ringsted har travlt, og helt ekstraordinært har de også arbejdet over i lørdags. Vi skylder dem virkelig en stor tak, fordi de har hjulpet os i denne situation, hvor vi har brug for at kunne levere flere produkter end normalt, siger Arnth Henriksen.

Rivende udvikling

Den stigende efterspørgsel efter detailpakket kød er et naturligt led i en rivende udvikling på det kinesiske kødmarked.

- Tidligere blev langt den største andel af kødet solgt fra de såkaldte wet-markets, hvor kødet ryger næsten direkte over disken, lige efter at grisen er blevet slagtet. Efterhånden bliver mere og mere kød dog solgt fra supermarkeder, hvor de største europæiske detailkæder for alvor har gjort deres indtog de senere år, fortæller Søren Tinggaard, Associate Vice President, Export.

Lige nu sælges 80-90 procent af alt kød i Kina som ferskt kød, men Danish Crown forventer, at dette vil ændre sig kraftigt.

- Vi kommer til at se en bevægelse hen mod et salg af langt flere forarbejdede og detailpakkede produkter. Det er vigtigt, at vi positionerer os i dette marked, og det er i dette lys, vores satsning på detailpakkede produkter fra både fabrikken i Ringsted og den nye fabrik, vi planlægger i Kina, skal ses. I Kina er der desuden stigende fokus på fødevaresikkerhed, og det kan vi også honorere med vores detailpakkede produkter, hvor der er styr på hele processen, siger Søren Tinggaard.

Stærk lokal repræsentation

Kina er Danish Crowns hurtigst voksende marked, og Danish Crown er en af ganske få fødevarevirksomheder på verdensplan, som har direkte markedsadgang til Kina. Forklaringen er enkel: en ensartet og høj kødkvalitet og en fødevaresikkerhed i verdenseliten.

Danish Crown har fire salgskontorer i Kina og Hong Kong. Med mere end 50 medarbejdere udgør de samlet set det største udenlandske salgskontor i virksomheden. De lokale medarbejdere suppleres af blandt andre kolleger fra eksport- og shippingafdelingen i Randers.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.19