23948sdkhjf

Små sten i skoen hos Ecco dæmper ikke optimismen

På trods af udfordringer for den familieejede skofabrik er der ikke meget bekymring at spore hos selskabet.
Stigende omkostning og øget konkurrence er nogle af de udfordringer, der præger Eccos årsregnskab for 2016.

Men skovirksomhedens viceadministrerende direktør Steen Borgholm er ikke bekymret.

- Det er på ingen måde bekymrende, når vi ligger på sådan et indtjeningsleje.

- Vi fastholder et indtjeningsleje, som er på et højt niveau, selv om vi har et sværere marked, hvor der er længere udsalgsperioder, og hvor det generelt er sværere at tjene penge, siger han.

Eccos omsætning lød på 9,3 milliarder kroner i 2016, hvilket er på niveau med 2015. Samtidig faldt Eccos overskud før skat til 1,3 milliarder kroner fra 1,4 milliarder kroner sammenlignet med 2015.

Ifølge Steen Borgholm er den traditionelle skobranche i forandring, og det har været med til at udfordre den sønderjyske skovirksomhed.

Det er især nye spillere på markedet og online distributører, der har øget konkurrencen på markedet.

Og som følge af det stigende online salg er der opstået en transparens i markedet, siger Steen Borgholm.

- Når de kører udsalgsperioder på onlineplatforme, så stiller det især de fysiske butikker over for et valg om, hvorvidt de vil matche priserne. Og når de matcher priserne, så falder priserne generelt i markedet.

- Det gør det sværere at tjene penge, siger vicedirektøren.

Ifølge Steen Borgholm vil Ecco modsvare udfordringerne ved at være til stede på alle distributionskanaler, hvor kunderne ønsker at handle.

- Vi vil sikre, at vi både er til stede i de fysiske butikker og online. Og vi investerer fortsat og ruller flere markeder ud med onlinesalg, siger han.

Derfor har virksomheden ingen planer om at lave virksomhedskøb for at øge sin salgsvolumen.

- Vi er ikke interesseret i konkurrerende brands. Vi mener, vi kan selv, siger Steen Borgholm.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11