Lego vinder årets fornemmeste pris i dansk detailhandel
De nominerede i år var Søstrene Grene, Lidl og Lego.
Prisen gives i år til Lego for deres imponerende resultater og deres fortsatte udvikling af virksomheden. Lego har formået at transformere og tilpasse sig i en branche, der ellers har det hårdt - til dels fordi barndommen er blevet kortere.
Det skriver ICP i en pressemeddelelse.
Det er en priskomité bestående af Coops adm. dir. Peter Høgsted, som modtog prisen sidste år på vegne af virksomheden, Lennart Lajboshitz – stifteren af Tiger, marketingschef for Magasin du Nord, Lise B. Thomsen, dir. i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, adm. dir for IKEA Danmark, Dennis Balslev, Institutleder for Marketing på CBS, Ricky Wilke, adm. dir. for Arnold Busck, Helle Busck Fensvig, , adm. dir. for ICP, Per Nyborg og erhvervsredaktør Peter Suppli Benson fra Berlingske Business, der har valgt at kåre Lego til dette års vinder af MMM Prisen.
Prisen består, ud over æren, af en 40 cm høj islandsk falk som videregives til dette års vinder. Falken er modelleret på Den Kongelige Porcelænsfabrik i 1914 og dekoreret af den særdeles nutidige kunstner Nils Erik Gjerdevik.
Retail Entrepreneurship Prisen
Prisoverrækkelsen bød også på prestigefyldt anerkendelse til iværksætteren Morten Strunge, som modtog Retail Entrepreneurship Prisen.
Morten Strunge er af komitéen blevet udpeget, fordi han har formået succesfuldt at udfordre og gentænke eksisterende brancher ved at skabe nye produkt. Således står Morten Strunge bl.a. bag Mofibo; bøgernes Netflix, Storytel; lydbøger på abonnement samt mobilselskabet Onfone som satsede på billig udenlandstelefoni og blev opkøbt af TDC i 2011.
Prisen blev uddelt for 12. gang og de nominerede var udover Morten Strunge elektronikkæden POWER og Too Good To Go; appen der bekæmper madspild.
Berlingskes Detailhandelspris
Berlingskes Detailhandelspris blev givet til byggecentret STARK for deres kampagne ”Det skal bygges væk” – en sætning som er blevet landskendt. STARKs kampagne er rettet mod privatkunder og er et ambitiøst kommunikationsunivers, hvor der ageres på et bredt udvalg af platforme herunder TV, radiospots, tilbudsmarkedsføring, outdoor kampagner og digitale medier. Prisen blev uddelt for 7. gang.
Øvrige nominerede var SPAR med deres re-positionerings kampagne ”Navneskiftet” med fokus på købmandens lokale tilknytning, hvor kædens 121 butikker skiftede SPAR facadeskiltet ud med købmandens navn. Hennes & Mauritz var nomineret for kampagnen om designersamarbejdet med Kenzo.