23948sdkhjf

Zalando storhitter hos forbrugerne

Den stigende udenlandshandel bekymrer FDIH, som opfordrer politikerne og SKAT til at sikre fair konkurrence.
Medarbejderne i den digitale tøjbutik Zalando kan klappe sig selv på skuldrene.

I 2016 øgede giganten omsætningen nemlig med 23 % og satte dermed ny rekord.

Den tyske virksomhed bør dog også sende en stor tak til de danske forbrugere. FDIH’s analyse viser nemlig, at en fjerdedel (27 %) af de danske netforbrugere i 2016 handlede på Zalando. 24 % var et smut forbi Amazon.

Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, er ikke chokeret over, hvor mange danskere der handler i Zalando, for danskerne brugte i 2016 brugte 32 mia. kr. i udenlandske netbutikker.

Det er en stigning på 20 % i forhold til 2015. Hvis den udvikling skal vendes, er det ikke nok blot at sige, at netbutikkerne skal blive dygtigere, mener brancheformanden:

- Selvfølgelig kan butikkerne blive dygtigere, men vi skal også sørge for, at de har de rette vilkår. Og sandheden er, at butikkerne er pressede af høje omkostninger og udenlandske netbutikker, der ikke altid får betalt den korrekte moms. Samtidig er der stor kamp om de kvalificerede medarbejdere, og det er svært at blive dygtigere, hvis du ikke kan få den nødvendige viden ind.

Han henviser til en FDIH undersøgelse fra juni 2016, der viser, at femte danske e-handelsvirksomhed har opgivet at hyre nye medarbejdere, fordi kvalifikationerne mangler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111