23948sdkhjf

Fødevareeksport til Mellemøsten fordoblet

Regionen aftager nu for over 11 mia. kr.
Den danske fødevareklynges eksport til Mellemøsten er fordoblet siden 2009. Regionen aftager nu for over 11 mia. kr., skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk

- Det svarer til godt fem gange den samlede danske eksport af økologi, så det er et meget betydningsfuldt marked for danske fødevareproducenter. Mellemøsten er afhængig af import af fødevarer, og da der samtidig er en solid økonomisk vækst og befolkningstilvækst, er det et attraktivt marked, og det er vigtigt, at danske virksomheder hele tiden orienterer sig mod nye markeder, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

22 danske virksomheder har netop været på besøg i regionen på en af verdens største fødevaremesser med mere end 100.000 besøgende og 5.000 udstillere fordelt på 100.000 m2. Messen hedder Gulfood og holdes i Dubai, hvorfra de deltagende virksomheder kan nå kunder, distributører og agenter i Mellemøsten, Afrika, Fjernøsten og resten af Asien.

Blandt dem er Castus A/S, der producerer frugtstænger og frugtpålæg. Eksportchef Michael Hjerting har oplevet en overvældende interesse for deres produkter, og han vender hjem med en masse gode nye kontakter til potentielle kunder og distributører i Mellemøsten, Asien og Afrika.

- Vi er den største importør af dadler i Danmark og er altid på udkig efter de bedste råvarer til deres produkter. Derfor var det oplagt at benytte opholdet til at besøge en lokal fabrik, som producerer dadler af meget høj kvalitet, siger Michael Hjerting.

Også Rynkeby, Danmarks største producent af juice og saft, havde en premiere med på Gulfood. Virksomheden præsenterede for første gang den eksklusive gourmetdrik Dagmar, som blev lanceret i Danmark i 2016 for at imødekomme efterspørgslen på højkvalitets alkoholfrie alternativer til vin på gourmetrestauranter.

- Ved lanceringen fokuserede vi på det hjemlige marked, fordi Dagmar er en ny kategori for Rynkeby. Men vi har hele tiden haft øje på, at der ligger et stort potentiale for denne type produkter i lande, hvor man ikke drikker alkohol. Interessen på Gulfood har været overvældende. Lige fra første dag har vi oplevet stor nysgerrighed for produkterne, fortæller Sanne Lundsgaard Rasmussen, Customer Marketing Manager, til DIBusiness.dk

Fakta om danske fødevarer i Mellemøsten

- Den mellemøstlige region er relativt befolkningsrig (over 300 mio. indbyggere) med en solid købekraft. Det er et marked i udvikling og med gode muligheder for danske fødevareproducenter.

- Saudi-Arabien er klart den vigtigste aftager af produkter fra den danske fødevareklynge. Eksporten til denne nation var i 2015 på godt og vel 2,5 mia. kr. De to øvrige nationer i top-tre for den danske fødevareeksport er Forenede Arabiske Emirater (742 mio. kr. i 2015) og Oman (598 mio. kr. i 2015)

- Hovedgrupperne for eksporten i 2015 er mælk og mejeriprodukter (1,55 mia. kr.) samt korn, mølleriprodukter (morgenmadsprodukter) og bagværk ca. 2,1 mia. kr.). Men også udstyr og teknologi til den mellemøstlige fødevaresektor er vigtigt. Der blev i 2015 eksporteret for godt og vel en halv mia. kr. udstyr og teknologi.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157