Livsstilsbranchen tilbage på førkrise-niveau
Det viser en rapport udarbejdet af E-statistik.dk, Headstart Fashion og Lifestyle & Design Cluster, som bygger på de nyeste tal tilgængelige for de samlede livsstilserhverv, som omfatter beklædning, møbler og design.
Rapporten viser blandt andet, at antallet af akademikere er vokset med 50 procent i livsstilsbranchen fra 2008 til 2014.
- Jo flere akademikere, jo højere værditilvækst for virksomhederne. Vi kan se, at virksomheder med mange akademikere ansat bliver strategisk stærkere og er mere videnstunge, da de med nye akademikere får tilført kompetencer, de ikke tidligere havde i huset, og på den måde ruster akademikerne også virksomheden til fremtiden og fremmer konkurrenceevnen, siger Betina Simonsen, direktør hos Lifestyle & Design Cluster.
1.000 virksomheder er forsvundet
I 2008 var der sammenlagt 15.242 virksomheder inden for de tre livsstilserhverv. Mere end 6 ud af 10 var inden for Beklædning, mens knap en fjerdedel var inden for Møbler og de resterende 16 procent inden for Design. Siden 2008 har de tre brancher sammenlagt mistet knap 1.000 virksomheder, men den individuelle udvikling i brancherne har været meget forskellig. Både Møbler og Beklædning har haft en reduktion på over 10 procent i antallet af virksomheder, mens der har været en markant vækst i Design, hvor antallet er virksomheder er steget med knap 40 procent.
Omsætningen i de tre erhverv var i 2014 på 144,8 mia. kr. Især i beklædningssektoren er der fremgang i de seneste tal, hvor niveauet fra før finanskrisen allerede er indhentet. Møbelsektoren mangler stadig lidt i forhold til før finanskrisen. I 2014 omsatte møbelsektoren for 56,8 mia. kr. mod 58,9 mia. kr. i 2008.
Øget eksport
Eksporten driver stadig væksten i livsstilserhvervene, hvad end det drejer sig om møbler, tøj, tekstiler eller andet design. På bare seks år fra 2008 til 2014 har livsstilsbranchen formået at øge eksporten med 10 mia. kr., og i 2014 eksporterede branchen for 53 mia. kr.
- Eksporten i livsstilserhvervene betyder utroligt meget. Ifølge nye tal trækker eksporten nemlig omsætningsfremgangen. Den høje eksport afspejler, at livsstilsvirksomhederne er bevidste om, at væksten skal findes uden for landets grænser, siger Christian Chapelle, CEO hos Headstart Fashion.