Protester mod lysende reklamesøjler på Strøget
Selv de handlende ønsker ikke reklamerne, som kaldes "lysforurening".
- Det giver et dårligt flow ind til forretningernes vinduer. Der vil blive fyldt med cykler rundt om dem på et øjeblik. Og etisk synes vi heller ikke, at det hænger sammen at stille en reklamestander op foran en forretning, som ikke selv får noget ud af det, siger John Hansen, der er forretningsdirektør i Illum og medlem af bestyrelsen for de handlende, KBH K - Commerce & Culture.
Mads Nørgaard, der ejer modehuset Mads Nørgaard - Copenhagen betegner reklamerne som "ækel kommerciel forurening" og opfordrer i stedet kommunen til at gøre byrummet pænere med mindre inventar og færre gadevarer.
Københavns teknik-og miljøborgmester, Morten Kabel fra Enhedslisten, kan godt se problemet, men han mener nu alligevel ikke, at det kan komme som en overraskelse for de handlende.
- Et flertal på rådhuset har i rigtig mange år ment, at vi skal have reklamestandere i byen. Så det kan næppe komme som nogen overraskelse for nogen, siger borgmesteren.