Ekspert: Netto under pres på Bornholm
To Netto-butikker bliver døgnåbne på Bornholm, og det er et tegn på, at kæden er presset, siger detailhandelsekspert.
Kæden forklarer i pressemeddelelsen, at beslutningen er taget for at imødegå kundernes ønske om at kunne handle når som helst og for at kunne få et bedre flow i arbejdsopgaverne for eksempel med vareopfyldning om natten.
Men detailhandelsekspert og ekstern lektor på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi ved CBS, Per Østergaard Jacobsen, mener i følge Bornholms Tidende, at den virkelige forklaring skal findes et andet sted.
- Der er ingen tvivl om, at de pressede for nu at sige det på godt jysk, men jeg ved godt, at det vil Dansk Supermarked aldrig sige, for sådan er de ikke i koncernen, siger han til avisen.
Han forklarer, at den skærpede konkurrencesituation på Bornholm med to Rema 1000-butikker og en Lidl på vej stiller Netto i en svær situation, hvor de kun har få knapper at skrue på.
- Det, der typisk er udfordringen, kan man sige, er, at når man skal skabe noget trafik i sin butik, så har man ifølge teoribogen forskellige kanaler til at gøre det. Én ting er at lave noget kommunikation og markedsføring, en anden er noget med placeringen af butikken, og så er der selvfølgelig også tilgængeligheden, altså åbningstider, forklarer han.