Apple opgiver kampen mod utilfreds dansk kunde
Efter flere års kamp har David Lysgaard vundet slaget mod Apple. Selskabet har opgivet at anke dom.
Dermed har danske David Lysgaard vundet sin kamp mod Apple, som han har kæmpet med siden 2011.
- Jeg er utroligt overrasket over, at Apple vælger ikke at anke. Jeg er også utroligt glad over, at jeg ikke skal fortsætte med at bruge min tid på dette her flere år endnu.
- Jeg er faktisk mere glad, end da jeg vandt sagen i byretten, siger David Lysgaard.
Miseren startede i 2011, da David Lysgaard købte en ny iPhone fra Apples webshop for 4399 kroner.
Men allerede efter et år gik telefonen i stykker, og David Lysgaard sendte den til reparation.
Det var dog ikke enden på problemerne, og David Lysgaard fik en ny telefon efter flere problemer. Men telefonen var ikke ny.
I stedet for at sende kunden, der ifølge loven har ret til at få en fabriksny telefon eller sine penge tilbage, fik David Lysgaard en såkaldt "refurbished" telefon, hvor dele af den er genbrugt.
Men købeloven foreskriver, at David Lysgaard har ret til ophæve købet og få sine penge tilbage eller få et nyt produkt.
David Lysgaard førte sagen gennem forbrugerklagenævnet, der afgjorde den til fordel for ham. Men Apple valgte at teste den afgørelse i retten.
Sagen erklærer Apples forretningsmodel ulovlig, og det var derfor ventet, at Apple ville tage sagen videre i retssystemet. Men det har selskabet altså valgt ikke at gøre.
- Nu er sagen efterhånden lukket for mig. Det eneste, der er tilbage, er, at min advokat skal sende Apple en regning på 4399 kroner og de renter, der er løbet på siden 2011.
- Det bliver familien nok også glad for, siger David Lysgaard.
/ritzau/