Utilfreds kunde vinder retssag over Apple
Apple har betegnet gamle telefoner som nye. Dette bør få firmaet til at ændre procedure, siger Forbrugerrådet Tænk.
Det har retten i Glostrup vurderet er et brud på købeloven. Sagen er principiel, da den sætter spørgsmålstegn ved hele Apples produktionsapparat.
- Efter en samlet vurdering finder retten, at David Lysgaard ved omleveringen havde en berettiget forventning om at modtage et fabriksnyt produkt svarende til det oprindelige køb, skriver dommeren i sin afgørelse.
Miseren startede i 2011, da David Lysgaard købte en ny iPhone fra Apples webshop for 4399 kroner. Men året efter gik telefonen i stykker og blev sendt til reparation.
Men I stedet for at sende kunden, der ifølge loven har ret til at få en fabriksny telefon eller sine penge tilbage, fik David Lysgaard en såkaldt "refurbished" telefon, hvor dele af den er genbrugt.
Men købeloven foreskriver, at David Lysgaard har ret til ophæve købet og få sine penge tilbage eller få et nyt produkt. Det har retten i Glostrup nu sat en tyk streg under.
Afgørelsen bør få virksomheden til at ændre sin procedure, når kunder fremover vil bytte en defekt iPhone, lyder meldingen fra Tina Dhanda Kalsi, der er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.
- Vi synes ikke, der har været tvivl om, at man har krav på et fabriksnyt produkt, hvis det er det, man har købt.
- Derfor er det selvfølgelig fint, at det nu er slået fast. Så håber vi, at Apple vil rette ind efter den her afgørelse, siger hun.
Dommen vil gøre livet nemmere for Apple-kunder, der har stået eller står i samme situation som David Lysgaard, understreger seniorjuristen.
- Hvis man som forbruger har haft en reklamation over en fabriksny telefon og er i tvivl om, hvorvidt man har fået ombyttet til et "refurbished" produkt, skulle man måske undersøge det nærmere og måske reklamere til Apple, siger Tina Dhanda Kalsi.
Apple skal give David Lysgaard pengene tilbage for iPhonen og betale ham 50.000 kroner i sagsomkostninger.
/ritzau/