E-handlen eksploderer
E-handelen er vokset på 30 mia. kr. på tre år - en tredjedel af alle danske e-handels indkøb sker i udlandet. De danske virksomheder har svært ved at følge med - bl.a. fordi deres omkostninger er højere end i udlandet-
Kun 10 pct. af danske virksomheders e-handel går over landegrænser - danske virksomheder har svært ved at udnytte deres fulde e-handels-potentiale
Foreningen for Dansk Internet Handel og Dansk Erhverv vurderer, at danskernes e-handel i 2015 lå mellem 87 og 90 mia. kr. Tilbage i 2013 lød de tilsvarende tal på 62 og 68 mia. kr.
Dermed er e-handlen nu oppe at udgøre 10,3 pct. af det samlede privatforbrug.
Mellem en tredjedel og en fjerdedel af dette forbrug eller ca. 25 mia. er e-handel foretaget uden for landets grænser. 36 pct. af de danske forbrugere har e-handlet i udlandet indenfor det seneste år.
De danske virksomheder og forretninger har dog svært ved at følge med i denne udvikling.
28 pct. af dem, sælger på web. Deres samlede websalg udgør ca. 157 mia. kr. - heraf går de 113 Mia. til andre virksomheder, 44 Mia til forbrugerne. Det fremgår af en analyse af E-handels-området, som Erhvervsstyrelsen har lavet.
Kun ti pct. af det samlede websalg går til udlandet, mens danske forbrugere altså spenderer en tredjedel af deres webindkøb i udenlandske webbutikker.
Det fremgår af analysen, at mange udenlandske e-handels-virksomheder har en lavere omkostningsstruktur end de danske, og det er et problem, fordi priskonkurrencen på nettet er særlig hård.
Kun hver femte virksomhed udnytter sit e-handelspotentiale
Det fremgår ligeledes af analysen, at kun hver femte danske e-handelsvirksomhed udnytter det fulde potentiale ved e-handel. Særligt mange små e-butikker halter bagefter bl.a. på områder som lagerstyring, dataanalyse og dataopsamling.
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Foreningen Dansk Internet Handel og IT-Branchen har i forbindelse med analysens udgivelse givet Regeringen og Erhvervsminister Brian Steen Mikkelsen en række anbefalinger til, hvordan danske virksomheder kan klare sig bedre på e-handelsmarkedet.
Krav om handling
Flere kompetencer inden for e-handel og digitalisering, bedre adgang til kapital til investering, klar og tidssvarende lovgivning nationalt og i EU samt lige konkurrencevilkår for danske og udenlandske net butikker er centrale temaer i de 10 anbefalinger, som erhvervsorganisationerne kommer med.
”Jeg vil tage partnerskabets indspil med mig i regeringens arbejde med en strategi for Danmarks digitale vækst, som også bør have fokus på, hvordan vi kan fremme dansk e-handel”, siger erhvervsminister Brian Steen Mikkelsen i en kommentar.