Danskerne efterspørger flere lokale handelsmuligheder og services
Stort potentiale for den lokale handel.
Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse fra Eniro Danmark.
Den viser nemlig, at mens 53 % i dag køber håndværkerydelser lokalt, ville hele 82 % foretrække at gøre det.
Det fortæller Eniro i en pressemeddelelse.
Og tendensen er langtfra begrænset til servicefagene. Undersøgelsen viser også, at når det kommer til sport- og fritidsprodukter, bolig og livsstil samt mode- og tøjbutikker, foretrækker flere danskere at købe det lokalt, end de gør i dag.
Faktisk er dagligvarer den eneste ydelse, hvor danskerne er godt tilfredse med lokaldækningen, hvor godt 87 % allerede fylder bæreposerne lokalt.
Potentiale for det lokale erhvervsliv
Ifølge Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro, understreger undersøgelsen, at danskerne foretrækker at støtte lokalområdet:
- Det er yderst positivt for de lokale erhvervsdrivende, at danskerne så klart foretrækker at købe ind blandt lokalområdets erhvervsdrivende. At langt flere foretrækker at købe lokalt, end de gør i dag, kan nogle steder skyldes manglende tilbud i lokalområdet, men det andre steder blot handler om, at de lokale butikker skal blive bedre til at gøre sig synlige og fremhæve deres betydning for lokalmiljøet, siger Kristoffer Apollo og fortsætter:
- De skal altså spille på, at de er lokale aktører med de fordele, det indebærer. Fordelen ved at bruge fx den lokale håndværker er jo, udover at du slipper for at betale for lang transporttid, at du måske kender en nabo, der har brugt vedkommende før og har været tilfreds. Det gør det både mere trygt for dig at bruge samme mand, og så er du med til at støtte op om det lokale erhvervsliv og sørge for, at det fortsat kan blomstre. Men er vedkommende ikke synlig, når du fx søger efter den bedste løsning på nettet, ved du jo ikke nødvendigvis, at de findes lige rundt om hjørnet. Og vi ved fra tidligere undersøgelser, at særligt mange små erhvervsdrivende stadig kan blive langt bedre til det med den digitale tilstedeværelse.
Manglende udvalg får os til at handle andre steder
Når danskerne fravælger de lokale handelsmuligheder, skyldes det for over halvdelen af danskerne, at de konkrete varer ikke er tilgængelige i lokalområdet, og at der er et større udvalg uden for lokalområdet.
Derudover angiver en tredjedel, at det kan trække, hvis varerne er billigere andre steder.