23948sdkhjf

Breaking: Mekonomen forlader Danmark

Mekonomen sælger danske aktiviteter til T. Hansen.
AUTOGROSSIST Mekonomen Group har indgået en aftale om at sælge sine aktiviteter i Danmark til danske T. Hansen Gruppen / AD Danmark.

Transaktionen gennemføres den 28. december 2016 og betyder, at Mekonomen Group dermed forlader Danmark, og at grossisten ikke vil have nogen tab relateret til Danmark fra 2017, oplyser Mekonomen i en pressemeddelelse.

Handlen indebærer en negativ engangseffekt på 25 millioner svenske kroner på driftsresultatet i fjerde kvartal af 2016 - ud over det ordinære resultat de danske operationer genereret i fjerde kvartal.

Salget omfatter overtagelsen af ​​de danske operationer, herunder varelager, personale og lejemål.

Handlen betyder også, at T. Hansen Gruppen / AD Danmark får ret til at bruge Mekonomens brand i Danmark samt drive værkstedskæderne Mekonomen Autoteknik og MekoPartner. En leveringsaftale mellem Meca og T.Hansen Group / AD Danmark er også en del af handlen.

Ifølge en optælling forleden på Autotekniks og MekoPartners hjemmesider er der henholdsvis 99 og 35 værksteder i de to kæder.

Langsigtet samarbejde

De fremtidige positive skattemæssige virkninger af mere end 50 millioner, der blev annonceret i forbindelse med de strukturelle ændringer i Danmark i slutningen af ​​2014, er stadig gyldige, da salget ikke omfatter overtagelse af det danske selskab ejet af Mekonomen Group. Disse virksomheder vil blive afvikletvfra 2017.

- Vi glæder os over T. Hansen Gruppen / AD Danmark som den nye ejer, og vi ser gode muligheder for dem til at drive og udvikle den danske virksomhed yderligere. Leveriandøraftalen giver også mulighed for et langsigtet samarbejde, udtaler Pehr Oscarson, fungerende adm. direktør for Mekonomen Group.

Bevarer profil

Den danske pressemeddelelse har overskriften "AD Danmark A/S overtager Mekonomen i Danmark".

Heri oplyses det, at AD Danmark A/S (en del af T. Hansen Gruppen A/S) fra den 28. december overtager Mekonomens driftsaktiviteter i Danmark. I løsningen bevarer Mekonomen sin identitet gennem AD Danmark’s markedsbearbejdning. Således får de mange loyale Mekonomen værksteder en endnu bredere service-platform, end de hidtil har været vant til.

- AD Danmark bevarer Mekonomens virksomhed i Danmark. Gennem en aftale med Mekonomen Group forbliver varemærket Mekonomen i Danmark. Kunderne i Danmark vil fortsat kende brandet og konceptet, men udviklingen vil fremover ligge i hænderne på AD Danmark. Det bliver en god løsning for vore kunder i Danmark og en god løsning for Mekonomen Group. Vi forlader ejerskabet i Danmark og bliver nu en leverandør og aftalepartner till AD Danmark, siger Pehr Oscarson, fungerende Koncernchef i Mekonomen Group.

- Vi har lovet at blive i Danmark – og det gør vi. Vi har fundet ind til et spændende samspil med AD Danmark, lyder det fra Mekonomens danske chef, Christer Blohm.

Samspillet betyder, at Mekonomen bevarer sin profil - og sine koncept-navne i hele Danmark - hvorimod hele fremtidsdriften overtages af den nye operationelle ejer. Således er det Mekonomen, som ”outsourcer” sin tidligere drift til en stærk 100 procent danskejet virksomhed.

Helt ny måde

- Vi har arbejdet med dette projekt gennem længere tid. Der er et hav af gode fælles-muligheder og sammenfald – chancen for at begejstre værkstedskunderne i Danmark på en helt ny måde, udtaler indehaver af T. Hansen Gruppen og AD Danmark, Bent Jensen.

Her er der tale om to store milliard-virksomheder, som er unikke på hver deres felt.

- Det nye ”setup” skal samlet set komme de danske kunder til gode – eksisterende som nye. Vi har en masse nye ideer, ikke mindst en moderne tilgang til den fleksibilitet der kræves ud i fremtiden, lyder det videre fra Bent Jensen.

- Med Mekonomens tilrettede setup og AD Danmarks visionære tanker til fremtiden, kan de professionelle autoværksteder glæde sig. Det være sig både nuværende konceptværksteder hos Mekonomen samt værksteder, der ønsker at være kunde eller måske blive en del af fremtidens moderne værkstedskoncept. Det nye samspil varsler nye tider – en ny forretningsmodel, hvor kunden kommer til at opleve mange fordele og opnå bedre indtjening, udtaler Poul T. Pedersen, salgs- og konceptchef hos AD Danmark. Poul T. Pedersen får ansvaret for samspillet mellem Mekonomen og AD Danmark.

Overgangen er fastsat til 28. december 2016. Igennem 2017 vil der løbende komme nyt fra AD Danmark, som for alvor går i markedet i det kommende år, oplyses det.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096