‘Friske’ måltidssalater er op til otte dage gamle
7Eleven tager kritikken til sig.
Virkeligheden er en anden. Frokostsalaterne i 7Eleven er fire til seks dage gamle, før de bliver kasseret, skriver Metroxpress.
I Coop går der fem til otte dage fra produktionsdatoen til sidste salgsdato. Det synes blot tre procent af forbrugerne er i orden, viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Metroxpress.
Forbrugerne har ingen chance for at vide, hvor gamle måltidssalaterne er, da de ikke er mærket med produktionsdato.
Hele 84 procent af forbrugerne efterlyser mærkning med produktionsdato, og det er et rimeligt krav, mener Camilla Udsen, der er seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
- Selvfølgelig bør forbrugerne have ret til information om, hvad de spiser, så jeg vil klart opfordre producenter og supermarkeder til at få datoen på.
7Eleven tager kritikken til sig:
- Forbrugerne skal have alle de oplysninger, som vi selv har. For hvis der er noget, vi ikke kan vise frem, så skal vi jo slet ikke have det i butikkerne, siger Charlotte Vendelbo Schrøder, indkøbs- og marketingchef i 7Eleven og tilføjer:
- Vi vil gå foran lovgivningen. At købe friske blandede salater er en kæmpe tillidserklæring fra forbrugerne, så målet er, at det skal være dagsfrisk.
Coop vil nu overveje at mærke måltidssalater med produktionsdato, siger Karin Frøidt, der er kvalitetschef i Coop.
Fakta om undersøgelsen
Har du inden for den seneste måned købt en færdigblandet måltidssalat (klar til at spise direkte fra emballagen) med for eksempel grøn salat og kylling i et supermarked?
• Ja: 37 procent
• Nej: 61 procent
• Ved ikke: 2 procent.
Hvor mange dage synes du, at en færdigblandet måltidssalat (klar til at spise direkte fra emballagen) med for eksempel grøn salat og kylling skal kunne sælges i supermarkederne efter produktionsdatoen?
• 1 dag: 26 procent
• 2 dage: 32 procent
• 3 dage: 14 procent.
• 4 dage: 4 procent
• 5 dage: 2 procent
• 6-10 dage: 1 procent.
• 11 dage eller flere: 0 procent
• Ved ikke: 21 procent.