23948sdkhjf

Her er varerne der hitter i online supermarkedet

Ny analyse viser kæmpe forskelle på, hvad kunderne køber i online-supermarkedet og i de fysiske butikker
Danskere, der køber deres dagligvarer på nettet, har helt andre vaner end kunderne i de fysiske supermarkeder.

Det viser en ny opgørelse fra Coop.dk MAD, der er Coops netbutik.

Her køber kunder eksempelvis 86 gange så meget fersk fisk, som de gør i et almindeligt supermarked.

Det skriver Coop i en pressemeddelelse.

- Forklaringen er, at vi kan noget på udvalg som de fysiske butikker, ikke kan. Eksempelvis kan vi - i kraft af vores samarbejde med Fiskehallen Tvilling - tilbyde omkring 60 forskellige friske fisk og udskæringer, direkte fra hav til bord, uden selv at være lagerførende, siger kommerciel direktør Morten Viktor, Coop.dk MAD.

Undersøgelsen er baseret på boner og indkøb i henholdsvis et supermarked og Coop.dk MAD, og resultatet viser, hvor hyppigt de konkrete varer optræder på bonerne de to steder.

Her er Top 5 over de varer, der sælges relativt mest af på Coop.dk MAD:

Frisk fisk + 8600 procent

Ris og pasta + 812 procent

Babyartikler + 809 procent

Køkkenruller og toiletpapir + 752 procent

Vaskemidler + 714 procent

Også på økologi skiller kunderne på Coop.dk MAD sig ud. I de fysiske supermarkeder udgør økologien knap 10 procent af det samlede fødevaresalg. På Coop.dk MAD er 33,1 procent af det, kunderne køber, økologisk.

- De varer, hvor vi sælger markant mere, er enten fordi, vi kan tilbyde et større udvalg, som med fiskene, eller bekvemmelighed ved at levere tunge varer, som f.eks. vaskepulver, til døren. Det er typisk indkøb, der gør hverdagen nemmere for børnefamilier, siger Morten Viktor.

Men der er også en række varer, som der bliver solgt relativt meget mindre af på nettet. F.eks. blomster, som der kun er på 11 procent af bonerne i Coop.dk MAD i forhold til et fysisk supermarked. Og cigaretter og andre former for tobak er på 20 procent af online bonerne sammenlignet med de fysiske butikker.

- Det er typisk impulskøb. Og det viser, at indkøb på nettet er mere målrettet og mindre impulsivt, siger Morten Viktor.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.175