Restauranter sjæler milliardsalg fra supermarkeder
Danskernes forbrugsmønster er ved at ændre sig.
Det koster dyrt for supermarkeder og andre dagligvarebutikker, som går glip af en milliardomsætning, når forbrugerne spiser ude i stedet for at købe ind og selv lave mad, skriver Finans.
- Udviklingen presser salget i dagligvaresektoren. Der er flyttet en milliardomsætning fra supermarkeder til restauranter, takeaway og færdigretter de seneste år, siger Trine Meyer, chef for innovation og forretningsudvikling i Coop Danmark.
Sidste år havde restauranterne herhjemme en omsætning på 19,7 mia. kr., og salget er de seneste fem år steget med 30 pct. Væksten var størst fra 2014 til 2015 med en fremgang på 9 pct.
I samme periode har salget i dagligvaresektoren været næsten flad.
- Der er ingen tvivl om, at en pæn del at den stigende omsætning i restauranterne går fra dagligvarehandlen, fordi danskerne spiser mere ude eller tager færdiglavet mad med hjem, siger detailhandelsekspert Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia til Finans.
Han tilføjer, at det stigende antal turister også bidrager til fremgangen for restauranterne.
Ifølge danske hotellers og restauranters organisation, Horesta, er den branche inde i en positiv spiral.
- Der er åbnet mange nye restauranter og spisesteder med spændende koncepter. Når der er et stort og bredt udvalg, går folk mere ud for at spise. Det skaber ekstra omsætning, så der åbnes flere restauranter, siger Katia Østergaard, adm. direktør i Horesta til Finans.