Dansk e-handel går til udlandet
Dansk e-handel buldrer frem, men de mest populære netbutikker er stadig udenlandske.
FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) opfordrer politikerne til at slagte afgifter for at give danske netbutikker mad på bordet, skriver organisationen i en pressemeddelelse.
- Det ærgrer mig, at de tre mest populære netbutikker igen i år er de udenlandske giganter Zalando, eBay og Amazon, men det er ikke overraskende, når vi ved, at en tredjedel (31 pct.) af forbruget forsvinder til udlandet, siger Niels Ralund, adm. direktør for FDIH.
FDIH’s analyse af 1. halvår 2016 viser, at de danske forbrugere i de første seks måneder af 2016 handlede for 50,4 mia. kr. på nettet. Hvis udviklingen fortsætter med samme fart, vil omsætningen for dansk nethandel i 2016 runde de magiske 100 mia. kr.
De 20 mest populære butikker står for næsten en fjerdedel af alle handler.
Ifølge FDIH’ analyse vil halvdelen af forbrugerne (48 pct.) anbefale deres sidst benyttede netbutik til andre, og i år vandt den danske virksomhed Aarstiderne.dk desuden prisen som Europas bedste netbutik.
Virksomhederne leverer altså en service, som forbrugerne sætter pris på.
- Vi kan og skal klappe os selv på skulderen, men vi må erkende, at prisen har enorm betydning for forbrugerne, og her er vi i Danmark udfordret af blandt andet en høj moms og nogle store fragtomkostninger, som de udenlandske butikker ikke skal kæmpe med. Derfor bliver danske netbutikker ofte udkonkurreret, når det kommer til prisen, som betyder ekstra meget på det åbne digitale marked. Det betyder, at vi år efter år sender flere penge til udenlandske virksomheder, siger Niels Ralund.
Han opfordrer regeringen til at kigge nærmere på de mange afgifter og overvejer, om man kan fjerne nogle af omkostningerne.