Ti kunder bag millioner af bud på Lauritz.com
En kunde har alene budt på 80.000 varer.
De ti mest aktive kunder på Lauritz.com deltager i cirka ti procent af alle auktioner på auktionssiden, hvilket svarer til cirka 370.000 auktioner. Ser man på den mest aktive kunde, har vedkommende deltaget i over 80.000 auktioner og budt over 800.000 gange siden 2003, hvilket gennemsnitligt svarer til 17 auktioner om dagen.
Berlingske Research har på baggrund af offentligt tilgængelige data på Lauritz.coms hjemmeside analyseret forbrugeradfærden på Danmarks suverænt største auktionsside. Det sker i kølvandet af henvendelser fra læsere, som undrer sig over en usædvanlig budadfærd på Lauritz.com.
Data viser, at de mest aktive brugere på Lauritz.com har en helt ekstrem adfærd sammenlignet med størstedelen af brugerne på auktionssiden. Berlingske har forelagt tallene for Lauritz.coms administrerende direktør, Mette Rode Sundstrøm, og hun erkender umiddelbart, at »det lyder mærkeligt.«
»Der er næppe nogen, der vil købe 80.000 varer. Det må vi undersøge, hvad er. Det lyder mærkeligt,« siger Mette Rode Sundstrøm til Berlingske.
Nogle af de ekstremt aktive kunder ender sjældent med hammerslag, viser Berlingskes data. Mens den mest aktive kunde afgiver sidste bud i 8,9 procent af auktionerne og dermed køber varen, ender den næstmest handlende kunde med sidste bud i 0,8 procent af auktionerne, og den fjerdemest aktive kunde får kun varen i 0,3 procent af auktionerne, som den kunde byder på.
Berlingske har spurgt Mette Rode Sundstrøm, om 0,3 procent og 0,8 procent er en tilfredsstillende andel køb. Men den administrerende direktør siger, at der ifølge Lauritz.coms interne tal er tale om en købsprocent på ti procent, og det er ifølge Mette Rode Sundstrøm inden for skiven af, hvad der er »tilfredsstillende«.
Ifølge Troels Bjerre Lund, adjunkt i teoretisk datalogi på IT Universitetet, er der en klar sammenhæng mellem omfanget af bud og prisen. Jo flere bud, des højere er prisen, kunden kommer til at betale.
Berlingske Business har ikke adgang til at se, hvem der står bag kundenumrene, og Lauritz.com ønsker ikke at oplyse navnene. Men ifølge Mette Rode Sundstrøm er det »gode« kunder.