23948sdkhjf

Hård kritik af dyr fødevarekontrol - styrelse afviser

Det kan koste virksomheder op til 30.000 kr. at få besøg af Fødevarekontrollen. Men vores omkostninger skal dækkes, siger styrelsens direktør, der godt kender kritikken.
Der breder sig en stigende utilfredshed i fødevare-virksomhederne med de gebyrer, som virksomhederne skal betale for at få besøg af Fødevarekontrollen. Der betales et grundgebyr på 308 kr. plus 508 kr. pr. løbende kvarter.

Det betyder en timetakst på over 2.000 kr. og i nogle tilfælde tager besøgene op til fire timer. Typisk får fødevarevirksomheder besøg et par gange om året – enkelte virksomheder får op til fem.

Det kan betyde regninger på over 30.000 kr. om året til fødevarekontrol og det er for meget mener direktøren for DI-fødevarer, Ole Linnet Juhl.

Det er Folketinget, der lovgiver om Fødevarestyrelsens aktiviteter og kontrolomfang.
Dansk Industris Ole Linnet Juhl finder det helt urimeligt, at fødevarevirksomhederne skal bære hovedparten af styrelsens driftsomkostninger, og peger på at hoteller, restauranter og detailhandlere ikke betaler for at få kontrolbesøg.

Han ønsker en kontrolreform, hvor den økonomiske byrde ved kontrollerne fordeles mere ligeligt mellem de forskellige typer af virksomheder i erhvervslivet. - Udgifterne til kontrollen bør dækkes af alle parter i branchen. Det giver også råderum til at sænke taksterne, siger Ole Linnet Juul.

Han fremhæver også, at mange fødevarevirksmheder i forvejen er kontrolleret af deres kunder og kundernes kontrolbureauer.. Derfor kan en del af kontrollen være unødvendig.

Fødevarestyrelsens direktør Hanne Larsen forklarer til Leder I DAG, at taksterne skal dække alle styrelsens omkostninger i forbindelse med besøget, herunder forberedelse af kontrollerne og gennemlæsning af de rapporter, som virksomhederne laver som led i deres egenkontrol. Derud over kommer kørsel. Desuden udtages der prøver og der laves analyser. Det er alt sammen udgifter, som Styrelsen skal have dækket ved brugerbetaling, ligesom gebyrindtægter skal dække en del af Fødevarestyrelsens øvrige drift.

Hun påpeger samtidig, at fødevarekontrollen lægger vægt på gode relationer til fødevareindustrien. Bl.a. udformer Fødevarestyrelsen vejledninger og andet informationsmateriale, som stilels til rådighed for virksomhederne. Der afholdes også kursusvirksomhed og temadage, hvor virksomhederne kan deltage.

Mange virksomheder klager desuden over de registreringer, som de skal foretage hos fødevarekontrollen.
Men her påpeger Hanne Larsen, at registreringerne er en forudsætning for , at fødevarevirksomheder kan udøve egenkontrol og dermed slippe for hyppige besøg af fødevarekontrollen.

Hun påpeger desuden, at der er stor forskel på, hvor omfattende inspektioner Fødevarekontrollen foretager.
Der er f. eks. større sundhedsmæssige risici ved at producere rullepølser end ved at drive en kiosk, ligesom det sundhedsmæssigt er mere krævende at drive storkøkkener.

Flere virksomheder klager over, at fødevarekontrollen ofte stiller med to mand ved kontrolbesøg og derfor skal have dobbelt timetakst – en takst, som i forvejen overstiger 2.000 kr. pr. time

Hertil siger Hanne Larsen, at det kun i særlige tilfælde at styrelsen stiller med to mand. Det sker bl.a. ved større komplicerede produktioner.

Det sker, at styrelsen har ”praktikanter” med på kontrolbesøg, men det betaler virksomhederne ikke for, fastslår hun.

Nogle fødevareproducenter klager også over, at styrelsens praksis ved kontrol svinger meget fra person til person.

Hanne Larsen kender kritikken og fremhæver, at styrelsen har stort fokus på at sikre ensartet kontrol
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093