Dansk Hay-design kommer ind i Ikea
Danske designsucces skal samarbejde med varehusgiganten. Se, hvad og hvornår.
Dermed skal det danske designhus ud i hele verden via den blå-gule varehuskæde.
- I et forskelligartet Skandinavien fyldt med kontraster, er der behov for at tage det næste skridt og definere en ny skandinavisk design-identitet. Det første step sker ved at åbne op og begynde at lege med vores værdier kombineret med materialer, farver, produktionsteknologi, funktioner - vores rødder, siger Marcus Engman, designchef i Ikea, om Hay-kollektionen.
Samarbejdet er ifølge varehuskæden udsprunget af en diskussion om mulighederne inden for nutidens produktionsteknologi. Samarbejdet tager udgangspunkt i, hvad der er muligt at realisere med de produktsmidler, som Ikea råder over.
- Jeg er fascineret af den måde, ting bliver fremstillet på, og jeg er meget interesseret i den nye teknologis muligheder. Folk spørger ofte, hvad verden mangler. Jeg synes, det er interessant at kigge på, hvad vi kan opnå med morgendagens muligheder i moderne produktion og skabe forbedringer ved at benytte det, siger Rolf Hay, som er medstifter af Hay.
- Måden vi arbejder med produkter i kollektionen er ved at forene og kombinere farver til et friskt, moderne look. De elementer, vi har arbejdet med i Ikea, eksperimenterer med mange forskellige materialer – aluminium, metal, terrakotta, tekstiler, plastik og træ – for at skabe en alsidig serie med forskellige muligheder for anvendelse, som vi er meget begejstrede for, siger Mette Hay, den anden af Hays medstiftere.