Falske konkurrencer på Facebook skal stoppes
Forbrugerombudsmanden gør opmærksom på, at der jævnligt dukker falske konkurrencer op på Facebook. Brugere af det sociale medie skal være kritiske og gerne rapportere deres observationer direkte til Facebook.
Forbrugerombudsmanden har det seneste halve år fået henvendelser om omkring 50 Facebooksider, der kan indeholde falske konkurrencer.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger i en pressemeddelelse:
- Der sidder desværre nogle mennesker, som samler på ”likes” på en række falske sider med konkurrencer, som de opretter til lejligheden. Dem, der ”liker” konkurrencerne, vinder dog aldrig noget. Bagmændene kan senere sælge siderne videre og tjene penge på dem, fordi de har fået mange ”likes”. Det skal stoppes, og derfor opfordrer jeg forbrugerne til at være opmærksomme, når de er på Facebook.
Forbrugerombudsmanden har taget kontakt til Facebook, som har oplyst, at selvom det er ophavsmanden til en konkurrence, der som udgangspunkt har ansvaret for lovligheden af konkurrencen, tager Facebook falske konkurrencer meget seriøst, idet Facebook er af den opfattelse, at falske konkurrencer underminerer brugeroplevelsen på Facebook.
Facebook opfordrer sine brugere til at vurdere konkurrencer på Facebooks sider på samme måde, som brugerne ville vurdere konkurrencer i en offline sammenhæng. Facebook opfordrer desuden brugere, som mener, de har fundet en falsk konkurrence til at rapportere dette til Facebook ved at benytte ”indberetningsknapperne” på Facebooks sider.