Priskrig og Fonas farvel pressede teleselskabet 3 sidste år
Der kom flere kunder i butikken men færre penge i kassen for teleselskabet 3 i Danmark sidste år, skriver 3.
En stribe faktorer medvirkede til det, skriver 3 i en pressemeddelelse, der ikke rutter med de økonomiske nøgletal.
- Resultatet for 2015 viser med al tydelighed, at det var et barsk år på mobilmarkedet, der var præget af hård konkurrence, priskrig og en varslet fusion, skriver administrerende direktør Morten Christiansen i meddelelsen.
Det til trods kunne 3 lægge 64.000 navne i databasen over kunder, der dermed voksede til 1,15 millioner.
- Situationen på markedet i 2015 har betydet, at 3 på trods af pæn fremgang i kundebasen har oplevet et fald i omsætning og bruttofortjeneste, skriver 3.
Nettoresultatet gik ligeledes tilbage, da det faldt til 346 millioner kroner. Ud over prispresset og den hårde konkurrence havde 3 flere enkeltudgifter i året.
- Resultat faldt som følge af dels omkostninger forbundet med indsigelsesprocessen vedrørende den annoncerede fusion mellem Telia og Telenor i Danmark.
- Og dels en negativ påvirkning fra 3’s daværende shop-in-shop aftale med Fona, idet Fona gennem 2015 oplevede nedgang i kundetrafikken i butikkerne, skriver 3.
Førstnævnte refererer til den fusion, Telia og Telenor havde planlagt i Danmark. Den skulle have reduceret antallet af udbydere fra fire til tre, men blev skrinlagt efter uoverensstemmelser.
3's regnskab spejler regnskaberne fra de andre teleselskaber, der operer i Danmark.
Telenors omsætning og resultat faldt sammen med antallet af kunder, og for Telia var finanserne ligeledes under pres.
For TDC blev antallet af kunder fastholdt, men de søgte mod billigere produkter, hvilket sendte omsætning og resultat sydover.
- Den gennemsnitlige omsætning per kunde faldt år til år, da de seneste prisstigninger blev mere end opvejet af migration mod billigere prispunkter, skrev TDC i sit regnskab.
/ritzau/