23948sdkhjf

Købmændenes kamphund fylder rundt

Adm. dir. i De Samvirkende Købmænd (DSK), John Wagner, fylder 60 år i morgen, lørdag den 19. marts.
Når John Wagner i morgen fylder 60 år, har han i flere end 20 år stædigt som en bidsk kamphund kæmpet købmændene sag.

Ikke mindst lukkeloven, planloven og de mange punktafgifter, der får danskerne til at handle på den anden side af grænsen i ulig konkurrence med de danske købmænd, har haft hans bevågenhed gennem årene i DSK.

John Wagner er søn af en brugsuddeler i Albertslund, og det gav ham allerede som barn et indtryk af hverdagen i dagligvarebranchen.

Det var dog politik og politiks journalistik, der fik den helt unge Wagners interesse, og som 14-årig meldte han sig ind i Konservativ Ungdom og blev som 18-årig landsformand for Sammenslutningen af Konservative Uddannelsessøgende.

I 1979 blev John Wagner, efter at have taget sin journalistuddannelse på Danmarks Journalisthøjskole, politisk reporter ved Jyllands-Posten.

Siden blev han leder af avisens politiske redaktion og souschef for JP's redaktion i København. Han har også arbej-det som journalist på både Weekendavisen og Børsens Nyhedsmagasin og blev senere politisk redaktør og debatredaktør på Berlingske.

I 1988 blev han generalsekretær i Det Konservative Folkeparti, headhuntet af daværende statsminister Poul Schlüter, men ikke upåvirket af indre stridigheder forlod han stillingen i 1992 for at blive direktør for Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende.

I 1995 blev John Wagner administrerende direktør for DSK.

Golf er hans frirum, og lørdag formiddag befinder han sig i golfsæsonen ofte på golfbanen i enten Furesø eller Drags-holm. Og så er telefonen for en gangs skyld slukket.
Læs mere om: DSK
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078