Ø-mærket er kendt af alle
På 25 år har kendskabet til det statskontrollerede røde økologimærke for første gang nået 100 procent.
Det fremgår af en spørgeskemaundersøgelse, som YouGov har udarbejdet for Miljø- og fødevareministeriet.
Godt 1.000 repræsentativt udvalgte forbrugere er blevet spurgt om deres kendskab til økologi. Ingen af de 1.000 adspurgte svarer, at de ’aldrig har hørt’ om Ø-mærket. 15 procent ’har hørt om, men kender næsten intet til’ mærket, mens 30 procent kender mærket ’virkelig godt’.
I 2014 blev der omsat for 6,2 mia. kr. økologiske fødevarer i detailhandlen. En vækst på 6 procent fra 2013-2014.
Den økologiske markedsandel på 7,6 procent i detailhandlen er verdens højeste.
I 2016 er der afsat 40,5 mio. kroner til støtte til investeringer i moderne teknologi inden for økologien gennem landdistriktsprogrammet.