Centrene oplevede vækst i 2015
Steen & Strøms danske centre havde en vækst på 4 pct.
Samlet landede 2015 på plus fire procent i salget, skriver Steen & Strøm i en pressemeddelelse på baggrund af det kvartalsvise Centerbarometer.
Det tager temperaturen på detailbutikkerne i de shoppingcentre, Field’s, Brunns Galleri og Bryggen, som ejes og administreres af Steen & Strøm Danmark.
Stigningen i omsætningen i året 2015 faldt primært i årets første tre kvartaler. Således endte 4. kvartal med en tilbagegang i omsætningen på blandt andet vinterfrakker og sko på to procent.
For alle varegrupperne samlet landede kvartalet på blot en enkelt procents stigning – samme niveau som i den danske detailhandel generelt.
Steen & Strøm ejer og administrerer i alt 21 shoppingcentre i Skandinavien og er en del af Klépierre Group, der er en af Europas største centeroperatører med 179 centre i 16 lande.
De lande som viser den største fremgang, i den generelle detailhandelsudvikling i Europa, er Tyrkiet (9,2 pct.), Estland (7,5 pct.) og Polen (6,4 pct.), mens store lande som Tyskland, England og Frankrig ligger på henholdsvis 3,0 pct., 1,7 pct. og 1,1 pct. I de skandinaviske lande klarer Sverige sig bedst med en stigning på 5,7 pct., mens Norge præsterer 3,6 pct. efterfulgt af Danmark med 2,1 pct.