Ny kampagne skal få kontaktløs Dankortbetaling ud i butikkerne
Den nye betalingsform har fået Dankort brugen stige med 8,3% sammenlignet med januar sidste år. Nu skal en kampagne få betalingsformen ud til de mindre butikker.
Det samlede beløb som vi overførte eller handlede for i januar steg med 7,8% til knap 28,2 milliarder kroner i forhold til januar 2015.
Det skyldes ikke mindst antallet af kontaktløse betalinger, der ifølge Nets stiger måned for måned. I januar gennemførte forbrugerne mere end 1,2 millioner af de såkaldte kontaktløst betalinger.
”Vi kan se, at når danskerne først har prøvet at betale kontaktløst, så gør de det typisk mere og mere. Vi vil gerne have endnu flere danskere til at benytte den mulighed, så nu starter vi en kampagne, hvor vi sætter fokus på hvordan og hvor det er muligt at betale kontaktløst,” siger Jeppe Juul-Andersen, der er Senior Vice President og ansvarlig for Dankort i Nets.
Ved kontaktløse betalinger med Dankort skal der kun bruges PIN-kode for betalinger over 200 kroner.
Hurtige småbeløb
På den måde skal man blot holde kortet hen til terminalen og betalingen er derfor lidt hurtigere end den hidtidige form, hvor man stikker kortet ind i terminalen.
Mere end 65 pct. af de køb danskerne foretager med Dankort er under 200 kroner, så mange betalinger vil kunne gennemføres hurtigere ved at blive gennemført kontaktløst.
Alle større detailkæder tager allerede imod kontaktløse betalinger. Derudover er Nets dagligt i kontakt med butikker, der ønsker at få indstillet deres terminaler til også at kunne tage imod denne nye betalingsform.