Pandoras omsætning voksede 40 procent sidste år
Smykkekoncernen Pandora opnåede stor omsætningsvækst i 2015 takket være en stribe nye butikker.
Selskabet kom ud af 2015 med en omsætningsvækst på 40,2 procent og sælger nu smykker for 16,7 milliarder kroner årligt.
Det viser regnskabet for 2015, der er offentliggjort tirsdag, og som viser et resultat efter skat på 3,7 milliarder kroner.
Fremgangen kommer vel at mærke efter regnskab i 2013 og 2014, der begge viste omsætningsvækst på mere end 30 procent.
Det er alle regioner, der bidrager til de flotte vækstrater med Asien som frontløber og en stigning på 58 procent.
Europa er dog også pænt med i form af 42,3 procents fremgang, mens Nord- og Sydamerika leverede en vækst på 31,8 procent.
400 nye butikker
En del af fremgangen skyldes givetvis den stærke dollar, men Pandora har også udbygget sit netværk af butikker kraftigt sidste år.
Der er således i løbet af sidste år kommet næsten 400 nye butikker til på globalt plan, og konceptbutikkerne står nu for næsten to tredjedele af den samlede omsætning.
Administrerende direktør Anders Colding Friis har planer om at udbygge butiksnetværket og kendskabet til Pandora-navnet yderligere i 2016.
- I dag genkender syv ud af ti kvinder i vores definerede målgruppe verden over Pandoras brand. På nogle markeder er tallet endda højere.
- Det er dog ikke længere nok at være et anerkendt brand, så i 2015 har vi sat et nyt mål om at blive verdens mest elskede smykkebrand, siger han i årsregnskabet.
Pandora har i løbet af 2015 produceret mere end 100 millioner smykker på selskabets fabrik i Thailand, der har mere end 11.000 ansatte.
Efterspørgslen betyder, at man er i fuld gang med at opføre endnu et produktionsanlæg.
I 2016 forventer Pandora at omsætte for mere end 19 milliarder kroner.
/ritzau/