Fire ud af 10 modebutikker kører med underskud
Tøjbutikkerne sælger faktisk mere og mere tøj, men tjener færre og færre penge på at gøre det, skriver Deloitte.
Deloittes analyse af modebranchen er baseret på regnskabstal fra 794 virksomheder inden for detailhandel med beklædning. Tallene vider, at op mod 26 procent af tøjbutikkerne vurderes at være i fare for at gå konkurs.
En del af forklaringen på de dårlige resultater er uden tvivl, at en stor del af tøjhandlen er flyttet over på internettet, siger Morten Steinmet,. der er modeekspert i Deloitte.
- Beklædning er den absolut største varegruppe, når vi ser på den danske internethandel. Hver gang vi bruger en krone på nettet, går 19 øre til smykker, tøj og sko. Det er naturligvis godt for netbutikkerne, der jo også skal tjene penge, men det går selvsagt ud over de fysiske butikker, der bliver presset på prisen, siger han.
Danskernes forbrug af beklædning, fodtøj og tilbehør har udviklet sig stabilt de seneste år. Dog er salget af børnetøj faldet en smule, mens salget af herretøj tilsvarende er steget.