23948sdkhjf

Netbutik sendte julegave til svindler

Coolshop i Nørresundby fik nok af en dankortsvindler og sendte ham en julehilsen.
En dankortsvindler i København fik sig en ubehagelig juleoverraskelse, da han skulle hente en pakke fra den nordjyske netbutik Coolshop.

- Vi har anmeldt ham 15 gange, og på et tidspunkt var han oppe på at svindle for 30.000 kr. om ugen. Så vi fik nok og sendte en pakke til ham, og så lå vi på lur ved pakkeboksen, da han kom og hentede den, og politiet anholdt ham, fortæller Jacob Risgaard, medejer hos Coolshop.

Jacob Risgaard gætter på, at dankortsvindel koster Coolshop mellem en halv og en hel million om året på grund af mistede ordrer og omkostninger i forbindelse med svindlen. Derudover koster det ekstra lønkroner, da der skal bruges ekstra arbejdskraft på svindlen.

- Alene i år har vi sendt 300 anmeldelser om svindel, og det bliver til mange penge for en virksomhed af vores størrelse, siger Jacob Risgaard.

Og en mand fra København stod altså for 15 af de anmeldelser. Derfor havde Jacob Risgaard allieret sig med Københavns Politi og TV2, og lå på lur efter svindleren, da han hentede pakken i en pakkeboks. Det viste sig at være en mand, der ventede på at blive dømt i en anden sag, og han blev anholdt på stedet af politiet.

Sidste år nåede dankortsvindlen et nyt rekordniveau. Ifølge tal fra Nets, som står for dankortsystemet i Danmark, beløb det sig til 65 mio. kr. i 2014. Og hos Coolshop oplever man ofte, at der går lang tid, før svindlen bliver opdaget.

- Svindlerne har frit spil. Det kræver jo ikke mere, end at man har set kortets for- og bagside, så har man oplysningerne til at handle på nettet med. Og hvis man ikke tjekker sine kontoudtog så tit, kan der jo gå lang tid, før man opdager at der er trukket penge, siger Jacob Risgaard.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.407