Boconcept går ind på kontraktmarkedet
Efter et år med forberedelser er den midtjyske møbelkoncern nu klar til en satsning på kontraktsalg.
Den danske virksomhed har ellers altid set sig selv som en producent af møbler og interiør til den private forbruger. Men for et års tid siden besluttede ledelsen at arbejde målrettet med salg af møbler til hoteller, møblerede lejligheder, receptioner, mødelokaler og VIP-områder.
- Vi gik så småt i gang i starten af 2014, og kontraktsalget har været medvirkende til den flotte vækst, hvor butikkerne nu har øget salget fem kvartaler i træk, fortæller CEO Torben Paulin til Wood Supply.
Lige så stort som privatmarkedet?
Den nye satsning skal udnytte det eksisterende setup – butikskæden, kollektionen og markedsplatformen – og intentionen er således at gå ind på kontraktmarkedet uden at foretage større investeringer.
- Vi går gennem franschisetagerne, så for os er det et værktøj til mersalg, forklarer Torben Paulin.
Boconcept har etableret en decideret afdeling for kontraktsalg, som skal understøtte butikkerne i processen. I spidsen for afdelingen står Per Nielsen, en mangeårig nøglemedarbejder, som senest har været regionsdirektør for Nordeuropa og Skandinavien. Efter sommerferien oprustes yderligere med to kontraktmarkedsansvarlige i henholdsvis Tyskland og Japan, og ifølge Torben Paulin er potentialet meget stort:
- Jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke skal kunne sælge lige så meget til kontraktmarkedet som til privatmarkedet, siger han.
Boconcept har i det forløbne år foretaget tests på alle møbler, udviklet materialer og indgået samarbejdsaftaler med leverandører, så franchisetagerne eksempelvis kan levere sofaer i firmaers logofarver og møbler i specialmål.