23948sdkhjf

Handels- og detailvirksomhederne er stærke på Facebook

Knap halvdelen af handels- og detailvirksomhederne har en Facebook-side.
Facebook er stadig danskernes foretrukne sociale medie, selv om der løbende kommer nye til.

Det har virksomhederne opdaget for længst, særligt inden for handel og detail, skriver Eniro Danmark i en pressemeddelelse.

En ny undersøgelse fra Eniro, foretaget blandt mere end 800 mikro-, små- og mellemstore virksomheder, viser, at knap halvdelen af handels- og detailvirksomhederne i dag har en Facebook-side mod lidt over hver tredje virksomhed på tværs af brancher.

Flest Facebook-sider findes dog ifølge undersøgelsen blandt små og mellemstore virksomheder inden for henholdsvis kultur og forlystelser samt restauration og turisme.

Svært at måle værdien på de sociale medier
Undersøgelsen viser dog også, at virksomhederne ser flere barrierer for tilstedeværelsen på de sociale medier.

Blandt virksomhederne inden for handel og detail nævnes særligt mangel på tid (29 procent) og kompetencer inden for sociale medier (19 procent).

En fjerdel af virksomhederne siger, at en barriere også er, at det er svært at måle værdien af tilstedeværelsen. Lidt færre end hver sjette nævner desuden risikoen for shitstorms og negativ brugerfeedback.

- For særligt de mindre virksomheder er de sociale medier et sted, hvor de kan komme i gang med markedsføring for ganske få ressourcer. Omvendt viser vores undersøgelse også, at en af de største barrierer, som de små og mellemstore virksomheder ser for at bruge sociale medier, er, at det er svært at måle effekten. Ganske vist får man ved annoncering tal på, hvor mange annoncerne når ud til, men effekten derudover er svær at måle, og en af grundene til tilbagegangen kan være, at virksomhederne ikke oplever den forventede effekt, siger adm. dir. for Eniro Danmark, Allan Jakobsen.

Færre på LinkedIn
Derudover viser undersøgelsen, at mere end hver tredje af de adspurgte virksomheder inden for handel og detail slet ikke er til stede på sociale medier. Og blandt disse svarer halvdelen, at de ikke mener, at deres virksomhed vil få værdi ud af at være til stede på sociale medier.

Kun 12 procent af handels- og detailvirksomhederne i undersøgelsen har en profil på LinkedIn mod 27 procent på tværs af brancher.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08