Cross channel skaber også værdi for forhandleren
Det er en fordel for forhandlerne, når en producent åbner egen webshop, mener Montana og Louis Poulsen.
Nettet har med rekordfart ændret måden, vi køber på. Det stiller krav til producenter såvel som butiksejere om nye samarbejdsmåder. I sidste uge gæstede Louis Poulsen og Montana Erhvervsakademi Aarhus for at give et indblik i, hvordan de løser cross channel-opgaven. Foto: Maria Evald
Shoppen skulle fungere som et udstillingsvindue og som et supplement til de 100 danske forhandlere. Erfaringen her godt to år efter er, at shoppen ikke stjæler kunder fra forhandlerne. Snarere tværtimod.
- Det har vist sig at være en styrkelse af vores forhandleres position og omsætning, så det var en god beslutning, fortæller direktør Hans-Erik Wolff.
Vi stjæler ikke fra forhandlerne
Han var sammen med direktørkollega Joakim Lassen fra Montana en tur i Aarhus for at holde oplæg, da Erhvervsakademi Aarhus’ nye forum for salg og markedsføring i sidste uge inviterede til arrangement om cross channel i et producentperspektiv.
116 erhvervsfolk mødte op for at høre de to direktører fortælle om, hvordan de imødekommer den nye cross channel-købsadfærd og skaber positiv synergi for deres tilsammen godt 200 danske forhandlere.
- Jeg ser ikke den store konflikt i, at vi som producent åbner egen e-handel, for vi stjæler jo ikke kunder fra forhandlerne. Vores webshop vil være et referencepunkt, hvor man kommer hele vejen rundt. Det er et spørgsmål om øget synlighed. En synlighed, der også kommer forhandlerne til gode. Det er med til at gøre hele kagen større, siger Montana-direktør Joakim Lassen.
Montana har 320 internationale og 80 danske forhandlere og et distributionsnet, som hele tiden udvides med nye forhandlere; senest med egne konceptbutikker – Montana by. Her i 2015 udvider virksomheden med egen webshop.
- Cross channel-distribution og online markedsføring er dele af vores strategi for, hvor vi i fremtiden skal møde vores kunder. Vi er i fuld gang med at udforske disse nye kanaler og er overbeviste om, at interaktion mellem de forskellige platforme vil skabe øget værdi for vores kunder og udvide vores salg. Kunderne er online før, under og efter et køb, og i den proces skal vi kunne servicere dem bedst muligt, fortsætter han.
Fra det trygge til det uvisse
Hvor den gamle salgsmodel på offline-markedet tidligere afhang af de fire p’er: Product, place, price og promotion, drejer det sig i dag om de fire c’er: Community, content, conversation og conversion. Derfor er både Montana og Louis Poulsen også til stede på de sociale medier, og Joakim Lassen opfordrer producenter såvel som forhandlere til at kaste sig ud i det ukendte og tage den digitale virkelighed alvorligt.
- Ligesom i de fysiske butikker handler det i bund og grund om at skabe den gode købsoplevelse. Brands skal være levende – viralt og i butikkerne. Selvom vi analyserer alle forhold og har styr på tingene, så skal vi turde kaste os ud i det. Hvis vi venter for længe er toget kørt og konkurrenterne stjæler markedsandele. Kunderne er online før, under og efter et køb, og i den proces skal vi kunne servicere dem, understreger han.