23948sdkhjf

Danske virksomheder bedst til e-handel i hjemlandet

Danske virksomheder ligger i toppen i Europa.
Men når det handler om at sælge ud af landet, indtager Danmark kun en sjette-plads, viser nye fra EU-Kommissionen ifølge en pressemeddelelse fra Dansk Erhverv.

72 pct. af virksomhederne med mere end 10 ansatte købte online hos andre virksomheder i 2014, og det sætter Danmark på en førsteplads i Europa. På andenpladsen ligger Tjekkiet med 54 pct.

- Danske virksomheder har en meget høj grad af online-tilstedeværelse, når man sammenligner med resten af Europa. Det skal vi udnytte, så vi i Danmark i langt højere grad høster frugten af e-handlens potentiale og trækker udenlandske kunder til Danmark, siger Marie Louise Thorstensen, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Flere end en fjerdedel af de danske virksomheder med mere end ti ansatte solgte online i 2014. Det er knap én procent lavere i forhold til året før, så Danmark er med sine 26 procent rykket ned på en europæisk andenplads. På førstepladsen ligger Tjekkiet med 27 procent.

Større omkostninger i form af et højt løn-, moms-, skatte- og afgiftsniveau er ifølge Dansk Er-hverv en væsentlig årsag til, at vi sælger mindre til udlandet. Dertil kommer, at eksempelvis forbrugerreglerne og den måde, de håndhæves på, varierer fra land til land.

- De danske netbutikker ligger rigtig flot, når det gælder e-handel inden for landets grænser, og vi så gerne, at de lå ligeså flot for salget til udlandet. Det har de potentialet til. Det er derfor afgørende, at vi får optimeret de danske netbutikkers rammevilkår, så de bliver mere konkurrencedygtige, og Danmark bliver et attraktivt sted for udlændinge at e-handle i, siger Marie Louise Thorstensen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063