Mindre centre udfordres af discount
Discountbutikkernes fremmarch rammer de mindre centre, som har fået sværere ved at skabe trafik
Det mener to rådgivere i detailhandelen, som anfører, at centrene har fået sværere ved at trække kunder, og en af årsagerne er væksten i discountbutikkerne.
Det skriver Dansk Handelsblad.
– Discounterne tapper centrene for kundetrafik til dagligvarer. Det er ikke så stort et problem i de store byer, men i de mindre og mellemstore byer og forstæderne i Storkøbenhavn glider fødevareområdet uden om centrene til discount, siger Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger til avisen.
Samme oplevelse har adm. direktør Per Nyborg fra ICP, Institut for Center-Planlægning. Han ser også, at discountbutikkerne trækker kunderne fra centrenes ankerbutikker som Kvickly og Føtex.
– Der er ingen tvivl om, at det skærper konkurrencen, hver gang der kommer en discountbutik, som tit ligger så relativt tæt på, hvor folk bor. Det tager toppen af omsætningen i de store dagligvarebutikker, siger Per Nyborg.