Analyse: Syv ud af ti e-handelsbutikker sælger godt
Deloitte har analyseret den økonomiske sundhedstilstand hos e-handelsbutikkerne i Danmark. Konklusionen er, at salget går forrygende - men indtjeningen halter.
- Det er overraskende, at de gør det så godt. Det understreger, hvor vigtigt det er ikke blot at se nettet som en salgskanal, men se muligheden i at omlægge forretningsmodellen mere digitalt, siger Christian Sanderhage, partner i Deloitte.
Analysen er baseret på offentliggjorte tal fra 92 e-handelsbutikker i Danmark på tværs af brancher. Små og store virksomheder klarer sig godt, mens mellemgruppen - virksomheder med 10 – 50 ansatte – har det sværere.
For hele branchen er indtjeningen næsten halveret fra 2012 til 2013. I 2012 lå den gennemsnitlige afkastgrad på 22 procent, mens den i 2013 faldt til 13 procent.
- Det kan være svært at tage springet fra lille butik til større virksomhed, siger Christian Sanderhage.
Hos Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, siger Annette FAlberg om Deloittes konklusioner,
- Netbutikkerne er på et konkurrencepræget marked i hastig udvikling, så de fortjener stor ros for, at de har brugt mange kræfter på forretningsoptimering, som sikrer den gode indtjening. Det er dog alarmerende, når Deloittes analyse viser, at indtjeningen halveres på bare et år. Det skyldes stærk koncentration i branchen med store, især udenlandske netbutikker, som presser hele markedet. Den udenlandske konkurrence betyder, at op mod 30 % af danskernes køb sker i udenlandske netbutikker. Så vi har en stigende e-handelsubalance som følge af den digitale grænsehandel, og her er der behov for politisk vilje og handling, så danske netbutikker støttes i at øge salget til udlandet, siger adm. direktør Annette Falberg, FDIH.