Nyt køkkenkoncept hacker Ikea
Med ’hjælp’ fra Ikea, onlinehandel og dansk design, vil den nystartede køkkenvirksomhed, Reform, udfordre den etablerede køkkenbranche.
Ifølge stifter og partner i Reform, Jeppe Christensen, er det, når masseproduktionen gøres personlig, at de eksisterende køkkenfirmaer kan udfordres:
- Jeg vil vove at påstå, at Ikea er det køkkenfirma i verden, hvor man får mest kvalitet for pengene, når man skal ud og købe kabinetter, skuffer, skuffeskinner og hængsler, siger han om baggrunden for at basere sit koncept på Ikeas køkkener, siger han.
Ingen konsulenter eller køkkensælgere
Jeppe Christensen er tidligere partner i virksomheden Furnish og har stiftet Reform i partnerskab med Michael Andersen, der har en fortid i arkitektfirmaet BIG. Selve produktionen er udliciteret til et snedkeri, og på nuværende tidspunkt er der ikke andre ansatte i virksomheden end de to stiftere. Det er helt bevidst:
- Hele forretningskonceptet bag Reform er egentlig, at vi vil prøve at undvære køkkenkonsulenter og sælgere. Den model gør det blandt andet meget nemmere for os at skalere vores virksomhed internationalt og det gør derudover, at vi kan være skarpe på prisen, på trods af at det arkitekttegnede køkkener i en høj kvalitet, fortæller Jeppe Christensen.
Reform startede op for godt to måneder siden og har ifølge Jeppe Christensen fået en fin modtagelse. Planen er løbende at indgå samarbejdsaftaler med nogle af landets bedste designere og arkitekter, og Reform er snart klar til at løfte sløret for de første navne.
Globale ambitioner
Reforms koncept kan betegnes som ‘Ikea-hacking’, hvor et produkt ændres og tilpasses ens personlige stil. Og med satsningen på Ikea-setup’et er ambition at sælge design og kvalitetskøkkener til en fornuftig pris på et globalt marked:
- Vi tror på, at der er et marked til vores koncept. Folk kan godt lide dansk design og personlig stil. Begge dele får de her. Samtidig er vi blevet mere vant til internethandel. Og uanset hvor man befinder sig i verden, er der jo både en Ikea og en postcentral, så vi kan servicere med en lille prøve, før man lægger i den store kurv. Tingene skal være I orden. Det går vi meget op i, siger Jeppe Christensen.