Landsforening: Økosalget vokser
Økologi-salget oplever i år den største vækst siden finanskrisen på 8-10 procent, vurderer Økologisk Landsforening. En stigende interesse hos danskerne for rene og sunde fødevarer samt dyrevelfærd forklarer udviklingen, mener markedschef.
- Danskerne interesserer sig mere og mere for rene og sunde fødevarer uden rester af sprøjtegifte og en masse unødige tilsætningsstoffer. Det er blandt andet afspejlet i en stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt, forklarer Henrik Hindborg, markedschefen i Økologisk Landsforening.
Voksende interesse for dyrevelfærd
Han peger samtidig på, at dagligvarehandlen også oplever et voksende salg af økologiske æg, mejerivarer og kød i år.
- Det er udtryk for, at danskerne i stigende grad er optagede af dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Ved at vælge økologiske varer, får forbrugerne netop en garanti for, at dyrene har god plads, kommer ud under åben himmel og i det hele taget har forhold, som imødekommer deres naturlige behov.
Henrik Hindborg mener, at salget accelerer nu, fordi danskerne er blevet mere optimistiske omkring økonomien og bevidste om, at de får mere for pengene, når de vælger økologiske varer.
Rekordvækst hos SuperBrugsen
Både Coop og Dansk Supermarked nikker genkendende til en vækst i det økologiske salg på tværs af kæderne.
Hos Coop har især SuperBrugsen haft rekordvækst i årets første ni måneder, hvor økologisalget er vokset med 11 procent. Det skyldes ifølge kæden selv, at varer, der hidtil har haft lav øko-andel, vokser stærkt, at interessen for økologi spreder sig til flere områder af Danmark, og at SuperBrugsen i samarbejde med Økologisk Landsforening har fået mange nye, lokale varer ind på hylderne, som hovedsageligt er økologiske.
- Væksten er meget glædelig, og vi vil i det kommende år satse massivt på at forstærke den yderligere. At gøre økologien til hvermandseje er en del af Coops madmanifest. Med udviklingen i år er vi helt på rette vej, siger kædedirektør Kenneth Pedersen, SuperBrugsen.
Føtex vil gøre økologien endnu mere tilgængelig
Hos Dansk Supermarked oplever man i lighed med de foregående år, at Bilka, føtex og Netto vækster det økologiske salg betragteligt. En to-cifret vækstrate i føtex skyldes ifølge føtex’ salgsdirektør, Jan Larsen, en målrettet indsats for at udbrede den gode kvalitet til mere konkurrencedygtige priser.
- Økologi spiller en central rolle i danskernes opfattelse af kvalitet, og i føtex forventer vi, at den stærke udvikling i det økologiske salg vil fortsætte. Vi er derfor på trapperne med en række nye tiltag indenfor det økologiske sortiment, som kunderne vil møde allerede inden for de kommende uger, og som vil gøre økologien endnu mere tilgængelig for vores kunder, siger Jan Larsen.
Danmark er det land i verden, hvor økologi udgør den største andel af det samlede fødevaresalg – ca. otte procent.